Karolinska institutet har återlämnat mänskliga kvarlevor

Dan Jibréus, tidigare anställd på Hagströmer­biblioteket vid Karolinska institutet, har just kommit hem från USA där han har lämnat tillbaka kvarlevor från förfäder till nordamerikanska urinvånare.

9 juni, 2022
Linus Hellerstedt

Det var två olika kvarlevor?
– Ja, det finns en gammal anatomisk samling på KI som påbörjades på 1800-talet. En del av den består av kranier. Med tiden har inställningen till den förändrats och samlingen har varit liggande i många år. För ungefär ett decennium sedan bestämde man sig för att inte bara låta den stå.

Hur kommer det sig att KI har kvarlevor från nordamerikanska urinvånare?
– På den tiden var det en självklar del av naturforskningen. När sjökaptener var ute och reste samlade de på sig en massa olika saker, som djur och växter. Det var lika självklart att man tog med sig till exempel mänskliga kranier.

Hur gick återlämningen till?
– Det var i två olika delar av USA, först North Dakota där en lång flygresa följdes av 16 timmar i bil från Chicago. Det var full fart och när jag kom fram hade de ordnat mottagning med sånger, flöjt och tal. Sedan fick jag hålla tal, det åts mat och blev visning på stammarnas fina museum. Sedan var det ungefär liknande mottagning i Oklahoma.

Nu är du nybliven pensionär och ska skriva en bok?
– Ja, om de 15 kranier som funnits på KI. Jag har velat sätta in dessa personer i ett sammanhang, för det finns mycket att berätta. Det här var sista materialinsamlingsresan och det mesta är redan skrivet.

Linus Hellerstedt