Så hanterar forskare påhopp i sociala medier

Många forskare som uttalar sig offentligt blir angripna på sociala medier och via mejl. Vissa ämnen verkar särskilt trigga trollen på nätet, som restriktioner mot pandemin och vaccinationer.

7 juni, 2022

Tove Fall, professor på institutionen för medicinsk vetenskap vid Uppsala universitet, har varit flitig i media under pandemin och blivit angripen både på Twitter, via mejl och per telefon. Ett av argumenten är att hon borde åtalas för brott mot mänskligheten.

Förberedd för påhopp
Tove Fall menar att det gäller att vara mentalt förberedd för att möta påhoppen när man uttalat sig eller skrivit i tidningar.
– Jag känner att jag måste vara i en viss sinnesstämning för att klara av motreaktionerna. Om jag inte känner att jag har tid och energi att ta emot negativa reaktioner så försöker jag att inte skriva något och tackar nej till intervjuer.
– Det handlar absolut inte om att jag vill slippa diskutera sakfrågorna, utan jag tycker är besvärligt när man kommer med personangrepp eller misstänkliggör eller medvetet feltolkar det jag sagt. Men om de säger att jag tagit fel siffra är jag bara tacksam att lära mig nytt och kolla att jag kommer med rätt uppgifter, säger Tove Fall.

Angreppen tar mycket tid och energi.
– När man öppnar mejlkorgen på morgonen och den är full av knäppa åsikter naggas ju motivationen att delta i det offentliga samtalet i kanten. Även om jag bestämt mig för att jag inte ska bry mig om de mejlen, och att jag vill vara ute i offentligheten när jag har något att bidra med, så blir det jobbigare.

Bemöter inte allt
I början försökte Tove Fall bemöta angreppen på Twitter men nu svarar hon bara om någon går in på konkreta sakfrågor.
– Jag svarar alltid om någon ifrågasätter mina faktauppgifter. Men personer som uppenbart försöker vantolka vad jag skriver och bara är ute efter konflikt och inte vill ha någon diskussion eller samtal som man kan lära sig något av, de är det inte någon idé att gå in i debatt med.

Mot de som är riktigt otrevliga använder hon de tekniska verktyg som finns på Twitter. Hon blockerar dem eller trycker på mute så hon inte ser deras inlägg.

Tove Fall har personligen inte fått uttalade dödshot.
– Där har vi en säkerhetsavdelning som vi ska vända oss direkt till om det är dödshot eller liknande. När det gäller mejl som ligger nära hot kan man också svara ”tack för ditt brev” och skicka en kopia till registrator på universitetet så mejlen registreras, det kan verka avskräckande för sändaren.

Prata om angreppen
Ett råd är att inte vara ensam med angreppen utan prata med släkt och vänner och kollegor. Och det är bra att nätverka med andra i samma situation som också blir utsatta för angrepp när de deltar i offentlig debatt om ämnen som vissa grupper reagerar på.
– Det är på ett sätt väldigt skrämmande att debatten är så toxisk, men å andra sidan är det jätteskönt att känna att det inte är mig personligen det handlar om.

Hon menar också att det gäller att lyfta blicken för att inte ta åt sig av personangreppen.
– Man får inte glömma bort att de som hörs mest inte är representativa för hela gruppen som läst artikeln eller tittat på inslaget. Jag får väldigt mycket positiv feedback också. Det är det som gör att jag ändå tycker det är meningsfullt att vara med i debatten.

FAKTA. Strategier mot trollen

• Forskare som utsätts för övergrepp online kan försöka filtrera och blockera e-post och troll i sociala medier.
  • En annan strategi är att inte svara när man är upprörd. Eller helt ignorera trollen: ”Jag läser inte kommentarerna och engagerar mig inte” säger en forskare i Nature.

Källa: Artikeln ”’I hope you die’: how the Covid pandemic unleashed attacks on scientists” i tidskriften Nature.