Professor ger ut lexikon med tusen ord på göteborgska

Hallå där, Lars-Gunnar Andersson, professor emeritus i modern svenska vid Göteborgs universitet, som skrivit boken Göteborgslexikon, med närmare tusen dialektala ord.

9 februari, 2022
Anders Jinneklint
Göteborgslexikon
Lars-Gunnar Andersson

Varför har du gjort ett lexikon?
– När jag gick i pension var det två grejer jag ville göra – en grammatikbok för göteborgska, som gavs ut 2019, och ett Göteborgslexikon.

Hur gick arbetet till?
– Jag har grävt i minnet, bland annat från 1980-talet när jag svarade på lyssnar­frågor om göteborgska i lokal­radion. Jag har försökt göra ordförklaringarna mer levande än i ett vanligt lexikon, med anekdoter om hur orden används. Det ska vara ett ordalbum som framkallar bilder hos läsaren.

Vem riktar sig boken till?
– Främst till dem som vuxit upp i Göteborg. En läsare som vuxit upp i Stockholm eller Kiruna ser nog bara konstiga ord. En läsare från Göteborg får känslor.

Har du något favoritord på göteborgska?
– Ett är tyken eftersom det är svårt att hitta ett motsvarande ord i standardsvenskan. Det kan betyda ”uppkäftig”, till exempel om en elev är tyken mot en lärare. En lärare kan aldrig vara uppkäftig mot en elev, men kan ändå vara tyken, som i ”arrogant”. Men det finns också en positiv sida, när man tjôtar med varandra och säger något tyket, lite elakt, som den andra vet inte är illa menat. Därför är det en rolig sfär runt ordet.

Tror du att boken kommer att användas på GU?
– Inte som läromedel. Men om man pratar om dialekter kan man plocka bitar ur den.

Anders Jinneklint

FAKTA. 16 ord ur Lars-Gunnar Anderssons Göteborgslexikon