Kvinnliga medlemmar har fortsatt lägre lön

En manlig SULF-medlem tjänar i snitt mer än en kvinnlig. Det är en symbol för köns­skillnaderna inom akademin, säger doktorand­föreningens ordförande Jenny Iao-Jörgensen.

11 oktober, 2021
Linus Hellerstedt
Att kvinnliga SULF-medlemmar tjänar mindre än manliga är en symbol för de könsskillnader som finns inom högskolesektorn, menar Jenny Iao-Jörgensen.

Medellönen för doktorandmedlemmar i SULF är 30 469 kronor per månad. Det visar förbundets senaste lönestatistik som är från mars 2021. Kvinnliga doktorander tjänar dock i snitt 537 kronor mindre i månaden än vad deras manliga kollegor gör.

Jenny Iao-Jörgensen

– Så ska det inte vara och det är en fråga som vi försöker lyfta. Det blir en tydlig symbol för de köns­skillnader som finns inom det akademiska sy­stemet i Sverige, säger Jenny Iao-Jörgensen, doktorand vid Lunds universitet och ordförande för SULF:s doktorandförening.

Männen tjänar mer
I nästan alla yrkeskategorier som finns representerade i SULF:s lönestatistik tjänar män i genomsnitt mer än kvinnor. En manlig professor tjänar 1 379 kronor mer per månad än en kvinnlig, och för universitetslektorer och forskare är motsvarande löneskillnad 711 respektive 372 kronor. När det gäller forskarassistenter skiljer det i snitt 20 kronor mellan mäns och kvinnors månadslöner.

Enda undantaget är medlemmar som arbetar som postdoktorer, där männen i snitt tjänar 180 kronor mindre i månaden än sina kvinnliga kollegor.

Olika lön för olika ämnen
Mellan de olika ämnesinriktningarna finns det också löneskillnader. En doktorand som verkar inom det humanistiska ämnesområdet har en medellön på 29 820 kronor, medan en doktorand inom det tekniska- och naturvetenskapliga området har 1 539 kronor mer per månad.
– Det är inte lika problematiskt. Inom vissa ämnesfält behöver man kunna erbjuda högre löner för att locka till sig rätt kompetens. Som till exempel inom industrin där lönerna som erbjuds är betydligt högre än dem inom högskolan, säger Jenny Iao-Jörgensen.

Linus Hellerstedt

FAKTA. Så mycket tjänar SULF:s medlemmar

Medellönen i mars 2021 för kvinnor respektive män.

Klicka för större bild