Lärosätenas planering en déjà vu från i fjol

De flesta förbereder stegvis återgång till campus.

23 juni, 2021

Detta är en krönika. Åsikterna är skribentens egna.

Déjà vu är bara förnamnet.
Osäkerheten inför hur undervisningen till hösten kommer att gestalta sig vid landets lärosäten verkar vara lika stor som förra året. I fjol blev det inget av förhoppningarna om återgång till campus. Återstår att se hur det blir i år.

I juni i fjol skrev jag en artikel i Universitetsläraren om lärosätenas planer efter att regeringen kommit med besked att det var fritt fram att återgå till campusundervisning.
Universitet och högskolor hade då skiftande planer, men de gick i princip ut på successiv övergång till campusundervisning, i varierande utsträckning och i varierande takt.
Som alla vet kom en andra coronavåg i vägen för återgången till campusundervisning.

Nu 2021 har regeringen kommit med ett nytt besked att det åter är tillåtet med utbildning på plats. Och lärosätenas planer går ut på att komma tillbaka till campus, i varierande utsträckning och i varierande takt.
Déjà vu är bara förnamnet.

SR Ekot har gått igenom de 17 universitetens planer. Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm och Linnéuniversitetet planerar enligt Ekot att ha all undervisning på plats till hösten. Men de flesta universitet säger att de kommer att fortsätta med en del distansundervisning, särskilt i början på terminen.
Flera universitet uppger att det framför allt är nya studenter som kommer att få vara på plats på campus. Så säger till exempel Karlstad, Umeå och Luleå.

Det är alltså en blandad kompott av planer. När jag kollar högskolornas hemsidor får jag ett liknande utfall.

Högskolan i Gävle planerar fortsatt coronaanpassad undervisning under första läsperioden i höst. Undervisningen ska i huvudsak genomföras nätbaserat.

Högskolan i Halmstad planerar en återgång till att ha större delen av undervisningen på campus i höst. Även Södertörns högskola siktar på att den mesta undervisningen ska ske på plats på campus under höstterminen 2021.

Högskolan Dalarna däremot fortsätter med nätbaserat och blended som utgångspunkt för undervisningen under höstterminen. Dessutom uppmanar Högskolan Dalarna studenterna att studera hemifrån, om utbildningen medger det.

Högskolan i Jönköping planerar att fortsätta den coronaanpassade campusundervisningen under höstterminen 2021. Som många andra prioriterar man att på campus främst bereda plats för nya studenter och studiegrupper med laborativa eller praktiska moment.

Högskolan Väst ser framför sig en successiv återgång under läsperiod 1, för att under läsperiod 2 vara tillbaka i ett normalläge på campus. Men man påpekar att det behövs fortsatt beredskap för eventuella snabba förändringar utifrån smittspridningsläget.

Högskolan i Skövde börjar höstterminen med en blandning av undervisning på distans och på campus. Hybridundervisningen gäller fram till i början av oktober. Därefter ska det bli undervisning på campus resten av terminen.

Högskolan Kristianstad startar enligt den hybridmodell som redan pågår, med en blandning av campusförlagd och digital undervisning men förhoppningen är att kunna återgå till mer campusverksamhet under hösten. Men högskolan bevakar utvecklingen av coronaviruset och covid-19 och påpekar att utvecklingen är svår att bedöma.

En generell förklaring till lärosätenas försiktighet är som professor Lars Lundberg på BTH säger till P4 Blekinge: Det är lättare för högskolan att planera för en eventuell lättnad än att behöva införa nya.

Motsatt inställning har man på Linnéuniversitetet, som nämnts ovan vill man starta höstterminen på campus fullt ut. Men om smittläget kräver det har man beredskap för en rockad. Att stänga ner går snabbare än att öppna upp, menar universitetsdirektör Therese Iveby Gardell enligt SVT Nyheter Småland.

Man kan ju verkligen undra hur det blir till hösten. Även om Anders Tegnell inte tror att det kommer en fjärde våg så är det väl ingen som efter de senaste 1,5 årens erfarenheter utesluter nya utbrott av smitta.
Och det vore inte helt oväntat att det sker just på lärosäten. När en generation studenter, utleda på isoleringen under pandemin, rusar till alla sociala aktiviteter de kan hitta. Man får hoppas att en stor del av dem är vaccinerade när terminen startar.

Så för alla inblandade är det bara att hålla tummarna för att den fjärde coronavågen inte kommer, utan att distansläget kan trappas av under hösten, som de flesta lärosäten planerar för.

Per-Olof Eliasson, journalist och mångårig medarbetare på Universitetsläraren som med jämna mellanrum återkommer med nyhetskrönikor på universitetslararen.se

Håller du med eller inte? Skriv till redaktionen.

Nummer 4, 2023