Hon studerar tundran från fågelperspektiv

Heather Reese studerar hur klimatförändringarna påverkar de svenska fjällen. Hon blev för ett par år sedan helt såld på att flyga drönare.

1 juni, 2021
Med hjälp av fjärranalys kartlägger Heather Reese hur klimatförändringarna påverkar de svenska fjällen.

– Jag har en masterexamen från USA i miljöövervakning med hjälp av fjärranalys. Fjärranalys betyder att man studerar något utan att beröra det. 1998 fick jag jobb på SLU i Umeå, jag sökte mig dit för att det var en bra institution för fjärranalys.

I Umeå ägnade Heather Reese sig åt att med satelliter studera vegetation i den svenska fjällvärlden.
– Det har jag varit intresserad av ända sedan jag flyttade till Sverige.

Utforskar med drönare
2018 fick hon jobb vid institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet.
– Som ett led i mitt startprojekt började jag flyga drönare och det är jätteroligt, säger hon.

Så nu utforskar hon fjällvärlden också med drönare.
– Jag är en del av ett forskarlag som studerar en palsmyr som heter Vissátvuopmi i norra Sverige.

Palsar är upphöjningar i myrar som bildas när marken är frusen flera år i rad. Naturtypen finns på gränsen mellan kontinuerlig permafrost och icke permafrost, vilket gör den extra känslig för förändring i klimatet.
– I det här området behöver årsmedeltemperaturen vara minus 4 grader eller lägre för att palsarna ska finnas kvar. Nu har temperaturen de senaste 20 åren varit lägst minus 2 grader i genomsnitt. Det kan leda till att de här palsmyrarna försvinner.

Behöver långtidsperspektiv
Dessutom studerar hon med satellit- och drönardata hur fjällvärlden i takt med klimatförändringarna blir allt grönare, den förbuskas. Hon studerar även motsatt fenomen, att naturen blir brunare av att växter inte klarar sig.
– Ökat extremväder eller ändringar i snötäcke gör att exempelvis kantljung på fjällhedar dör, säger Heather Reese.
Hon påpekar att man behöver ett långtidsperspektiv för att göra en bra bedömning av vad som händer med klimatet.

Heather Reese är universitetslektor vid institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet. Hon växte upp på landet i delstaten New York och studerade först arkeologi innan hon sadlade om till fjärranalys. 2011 disputerade hon vid SLU i Umeå.