Vad är det ni gjort?
– Vi leker med det historiska museet som form och försöker få besökaren att göra en tidsresa till en framtid där vi inte längre använder fossil energi. Vi riktar oss till ungdomar i högstadiet och på gymnasiet och deras lärare, och erbjuder en möjlighet för ungdomar att föreställa sig en värld bortom fossilsamhället.
Hur fungerar det i elevmaterialet?
– I ”Bortom fossilsamhället”, som finns på Naturskyddsföreningens skolsajt, guidar vi på ett fiktivt framtida historiskt museum år 2053. Där visar vi vardagliga föremål som vi nu har runt omkring oss och säger att de har försvunnit, som konstgräs för fotbollsplaner och snabbmatshamburgare.
Vad ska eleverna göra?
– Eleverna får ett uppdrag att själva vara medskapare till utställningen. De kan bidra med att berätta om föremål eller företeelser i sin egen vardag och försöka sätta sig in i hur de kommer att försvinna eller ersättas. Skolan kan välja hur de vill redovisa det här, det kan vara berättarworkshops, göra en egen utställning eller utveckla berättelserna i svenskämnet.
Vad är syftet?
–När vi pratar om klimatförändring är det så stort och så utmanande att det blir abstrakt och svårt att greppa. Vi försöker göra klimatomställningen mer förståelig och möjlig att förhålla sig till.