Universiteten i Norge kapar andelen visstider

Norges regering har satt press på universiteten att minska antalet viss­tids­anställda. Vid Universitetet i Tromsö sjönk andelen med 40 procent.

9 februari, 2021
Harald Groven
Universitetet i Tromsø – Norges arktiska universitet, UiT, har varit bäst bland de norska universiteten att minska andelen visstidsanställningar.

Den norska regeringens krav på universiteten har på många håll gett goda resultat. Störst skillnad har det blivit vid Universitetet i Tromsø – Norges arktiska universitet, UiT.
2019 var UiT värst bland universiteten; var femte anställning var tidsbegränsad. Men förra året arbetade UiT systematiskt för att minska visstidsanställningarna. Universitetet gick bland annat igenom 637 tidsbegränsade anställningar och omvandlade 141 av dem till tillsvidareanställningar. Sammantaget har de tidsbegränsade anställningarna vid universitetet minskat med 30 procent, från 20 till 14 procent. Det rapporterar norska tidskriften Forskerforum.
Påpekas kan att siffrorna inte är jämförbara med de svenska. Dels är inte postdoktorer med i den norska statistiken, dels har Norge en mycket större institutssektor än Sverige vilket gör att universiteten har färre anställda forskare, den kategori som i Sverige har högst andel visstider.

”Visar att det går”
Bland de åtgärder som UiT vidtagit märks en regel om att den som varit anställd i mer än två år blir tillsvidareanställd. Dessutom finns en handlingsplan som innefattar att begränsa användningen av kortvariga anställningar, vara mer restriktiv med ledigheter och införa en långsiktig planering av bemanningen.

Karin Åmossa

SULF:s chefsutredare Karin Åmossa menar att exemplet visar att det går att göra något åt den stora andelen visstider.
– Även om Norge har högre basanslag än Sverige så är inte osäkerheten så stor vid svenska lärosäten att det inte skulle vara möjligt att tillsvidare­anställa i högre utsträckning, säger hon.

Fråga om ledningskultur
Karin Åmossa menar att det i stor utsträckning är en fråga om ledningskultur.
– En intern utredning vid Stockholms universitet visade till exempel att det är stora skillnader också mellan jämförbara institutioner beroende på vilken inställning prefekten har till anställningar.

Men hon påpekar att förbättringar sker även i Sverige.
– På åtta år har visstidsanställningarna i akademin gått ner från 34 till 28 procent. Dessutom aviserar regeringen i senaste forskningsproppen åtgärder för att följa upp tidsbegränsade anställningar, säger Karin Åmossa.

Harald Groven