Trevlig sommar med lästips!

Universitetsläraren önskar alla läsare en skön och avkopplande sommar. Redaktionen är semesterstängd till mitten av augusti. Till dess passar vi på att tipsa om lite längre läsning som vi publicerat under första halvåret.

1 juli, 2020
Prästkragar
Glad sommar, önskar Universitetsläraren

Fokus-reportage

De osynliga forskarna
Osynliga i systemet. Så beskriver flera postdoktorer sin yrkesgrupp inom den svenska akademin, särskilt de som jobbar på stipendier och därmed inte ens finns med i den officiella statistiken. Universitetsläraren kan nu avslöja att var femte postdok försörjer sig på stipendier och därmed saknar tillgång till social­försäkrings­systemen.
Det har skett en stor ökning av postdoktorer det senaste decenniet och de har börjat organisera sig för att göra sina röster hörda.

Konsten att locka nya studenter
Det handlar om att anpassa ämnesinnehållet och kursformatet i sitt utbildningsutbud för att komma i synk med samhället i dag. Det handlar också om hur man når ut till nya grupper av unga människor, med målet att lärosätets studentpopulation ska spegla mångfalden i samhället. Universitetsläraren har pratat med personer som jobbar med, eller forskar om, studentrekrytering och hur studenter ser på sina val.

Illustration av en fängslad Ahmadreza Djalali

Kampen fortsätter för dödsdömde KI-forskaren
Den svensk-iranske forskaren Ahmadreza Djalalis expertis i katastrofmedicin och sjukhusberedskap behövs nu i coronakrisen mer än någonsin. Men han har suttit fängslad i Iran i snart fyra år och det finns ännu inga tecken på att regimen är på väg att upphäva dödsdomen som hänger över honom som daglig psykisk tortyr.
Universitetsläraren har talat med hans fru och kollegor om kampen för att få honom fri.

Styret som kräver ett oegennyttigt engagemang
Med tanke på att människan av i dag verkar mer intresserad av att förverkliga sig själv, än att engagera sig i demokratiska sammanhang, undrar man om det finns en framtid för de kollegiala organen vid våra lärosäten. Kollegiala beslut bygger idealt på kunskap, evidens och goda argument. Men skeptiker menar att där finns ett alltför stort utrymme för partiska bedömningar och kotterier. Styrformen har även fått kritik för att vara långsam och dåligt anpassad till lärosätenas nya roller i samhället.

Porträtt

Världen väntar på hans resultat

Matti Sällberg är tandläkaren och sci-fi-nörden som blev professor i biomedicinsk analys vid Karolinska institutet. Nu söker han efter det hela världen väntar på: ett vaccin mot covid-19 och andra framtida coronavirus.

Omvänt klassrum är hennes metod
När Eva Strandell började som lärare föll bitarna på plats. Hon tyckte redan från början att det var roligt att undervisa och är en varm anhängare av konceptet omvänt klassrum. Med den metoden blir det mycket mer tid att träffa studenterna och föra en dialog med dem.

Valentin vill veta allt om vulkaner
När de flesta människor instinktivt vill bort från en vulkan som är på väg att få ett utbrott händer det att Valentin Troll packar väskorna och beger sig dit. Som professor i petrologi gäller det att göra fältarbete när tillfälle ges.

Besatt av att förändra världen

Med psykologin som verktyg vill Kirsti Jylhä förstå hur vi människor fungerar. Varför vi kallar klimatet för mänsklighetens ödesfråga samtidigt som vi gör för lite för att rädda planeten. Vissa tror inte ens på klimatförändringarna. Hur kan det vara så?