Coronakrisen sätter allt ljus på folkhälsan

När coronaviruset sprider sig bidrar många i akademin med sin kompetens. Smittskydds­forskaren Jan Albert delar med sig av sin kunskap till Folkhälso­myndigheten, sjukvården och allmänheten.

17 april, 2020
Jennie Aquilonius
Många forskare är efterfrågade med anledning av den pågående pandemin. Karolinska institutet har tillsatt en särskild covid-19-grupp med åtta experter inom olika områden.
Jan Albert
Foto: Martin Stenmark

Pandemin covid-19 har landet i sitt grepp. Arbetsdagarna är intensiva för Jan Albert, professor i smittskydd med inriktning virologi, vetenskapen om virus, vid Karolinska institutet.
– Man kan säga att jag en stor del av mitt yrkesliv har simmat torrsim, och nu får jag på allvar använda all den erfarenhet och kunskap som jag har samlat på mig genom åren. Det känns viktigt och stimulerande, även om jag förstås önskar att vi inte skulle behöva vara med om det här, säger han.

Leder grupp med åtta experter
Jan Albert leder Karolinska institutets särskilda covid-19-grupp. Här ingår åtta experter inom bland annat virologi, immunologi, infektionssjukdomar och smittskydd. Uppgiften är bland annat att stötta KI:s ledning, vården och myndigheterna. Jan Albert har kontinuerlig kontakt med Folkhälsomyndigheten och i viss mån även den europeiska smittskyddsenheten.
– Tillsammans försöker vi värdera smittskyddsläget. Det finns mycket att diskutera och försöka förstå av den information som kommer från olika håll i världen, och vad som kan vara bra åtgärder i Sverige. Jag för också fram saker som vi har observerat i vårt laboratorium eller i vården.

Jan Alberts tjänst är delad med 70 procent på KI och 30 procent på Klinisk mikrobiologi, ett labb på Karolinska universitetssjukhuset. Men nu sitter han i princip heltid på sjukhuset, känner att han gör mest nytta direkt i vården. Labbet utför en stor del av diagnostiken för covid-19 i Stockholm.
– På labbsidan insåg vi tidigt att det här skulle kunna bli stort och planerade för att införa och skala upp diagnostiken. Just nu fokuserar vi på att förbättra svarstiderna.

Fakta och ärlighet
Han har varit med vid en tidigare pandemi. När svin­influensan härjade 2009 arbetade Jan Albert som överläkare vid dåvarande Smitt­skydds­institutet.
– Då hade fler äldre en immunitet, efter tidigare influensor, och belastningen på vården blev inte lika stor.

Jan Albert syns också ofta i medierna där han svarar på journalisters och allmänhetens frågor, ett annat av covid-19-gruppens uppdrag. Men hur ge råd när kunskapen är knapp?
– Jag vill så långt det är möjligt basera mina svar på kunskap och fakta, men också vara ärlig och tydlig när det saknas.

Jennie Aquilonius

Nummer 3, 2024