Lärarundantaget gäller som vanligt vid digital undervisning

– Coronakrisen påverkar inte lärarundantaget eftersom det är samma undervisning som vi gjorde tidigare som vi nu ska göra på distans. Det säger David Rule, ordförande för SULF vid Linköpings universitet.

7 april, 2020
Annika Wahlström, SULF
Annika Wahlström.

Undervisningen vid landets alla lärosäten har totalt skakats om när man gått från i huvudsak campusundervisning till undervisning via nätet.
– I sådana här akuta situationer där alla har fullt upp med att få undervisningen att fungera på distans hinner man inte tänka långsiktigt, säger David Rule.

David Rule

Men han anser att det även i denna situation är viktigt att hålla reda på upphovsrätten. Han påpekar att lärarundantaget generellt gäller för material som lärare tar fram till sina kurser. Det vill säga att det är läraren som har upphovsrätt till material som denne producerar under anställningen.
– Om lärosätet vill ha nyttjanderätt till något specifikt material måste arbetsgivaren beställa det i förväg, och komma överens med läraren i förväg vad som gäller ifråga om nyttjanderätten, säger David Rule.

Gör samma sak, fast på distans
Men så är inte fallet i det här akuta läget menar han.
– Det enda arbetsgivaren säger är att i stället för att undervisa en kurs på campus, gör man det på distans. Men de säger inte att du ska spela in det här eller det här materialet för att vi på lärosätet ska kunna använda det i framtiden. Så länge du får tid för att arbeta fram och undervisa en kurs, och inte för att specifikt skapa material, gäller lärarundantaget. Då har universitetet ingen särskild nyttjanderätt, säger David Rule.

Annika Wahlström, SULF
Annika Wahlström

Materialet tillhör läraren
SULF:s förbundsjurist Annika Wahlström betonar förbundets principiella ståndpunkt.
– Det här läget innebär inga förändringar när det gäller SULF:s inställning att det material som tillskapas upphovsrättsligt tillhör läraren samt att det krävs tillstånd från läraren för att lärosätet ska ha nyttjanderätt, säger hon.

SULF gick i vecka 13 ut med ett nyhetsbrev med aktuell information om upphovsrätten till de lokala förtroendevalda.
I nyhetsbrevet skriver SULF bland annat:
”För att stötta medlemmarna kan de lokala Saco-S-föreningarna (eller annan lokalförening med partsställning) ta upp frågan om omfattningen av nyttjanderätten till undervisningsmaterial som används i distansläge i förhandling med arbetsgivaren/lärosätet för att försöka nå en överenskommelse i frågan på ett övergripande plan.”

Lärarundantaget är omstritt men den fackliga inställningen är att det finns ett sedvanerättsligt lärarundantag som innebär att lärosätet inte har rätt att använda lärarens undervisningsmaterial utan lärarens godkännande.

– Det är en oskriven rättsregel som bygger på lång tradition och som har vuxit fram genom sedvana. Det innebär att vid svenska universitet och högskolor gäller att upphovsrätten för forskningsmaterial eller material för undervisning och utbildning tillhör de personer som är verksamma där som lärare och forskare – inte lärosätet, säger SULF:s förbundsjurist Annika