Coronakrisen ökar kraven på Ahmadreza Djalalis frigivning

Efter Universitetslärarens reportage om den dödsdömde forskaren Ahmadreza Djalali i Iran har svenska EU-parlamentariker uppmanat EU att verka för hans omedelbara frigivning. Utrikesminister Ann Linde (S) säger att Sverige inte får gehör för sina krav, trots det akuta läget med coronaspridning i fängelset.

26 mars, 2020
Kajsa Skarsgård
Illustration av en fängslad Ahmadreza Djalali
Tidigare KI-forskaren Ahmadreza Djalali har suttit fängslad i Iran sedan 26 april 2016. Illustration: Robert Hilmersson

På grund av sitt dåliga hälsotillstånd och spridningen av coronaviruset i Evinfängelset i Teheran är svensk-iranske Ahmadreza Djalalis liv i akut fara där.
Efter att ha läst Universitetslärarens artikel om honom, skickade de svenska EU-parlamentarikerna från Miljöpartiet respektive Liberalerna förra veckan varsitt brev till EU:s höge representant för utrikesfrågor, Josep Borrell, med uppmaningen att verka för att Ahmadreza Djalali friges omedelbart. De hänvisade bland annat till risken med spridningen av covid-19 i fängelset och behovet av Ahamdreza Djalalis expertis i katastrofmedicin och sjukhusberedskap för att hantera coronakrisen.
”This is a matter of serious breach of human rights concerning a person who could potentially serve as vital resource for the humanity”, skriver Karin Karlsbro (L) i sitt brev.

Fångar från andra länder släppta
Ahmadreza Djalali har bett om permission med anledning av coronakrisen, men inte fått något svar från myndigheterna. Nu har hans familj skickat ett brev till utrikesminister Ann Linde och uppmanat henne att sätta ytterligare press på Iran.
Den senaste tiden har Iran släppt tusentals fångar temporärt för att minska trycket i fängelserna med anledning av coronakrisen. En av dem är den brittisk-iranska politiska fången Nazanin Zaghari-Ratcliffe, dömd till fem års fängelse för påstått spioneri, som med fotboja får bo hos sina föräldrar i Iran under två veckor.

I samband med firandet av det persiska nyåret uppgav Iran den 20 mars att 10 000 fångar också skulle benådas. Dagen efter frigavs den franske sociologforskaren Roland Marchal som greps 2019 anklagad för spioneri. Enligt iransk media ska han ha frigetts genom ett fångutbyte, men det har inte Frankrike bekräftat. Kollegan som han greps tillsammans med, den fransk-iranska antropologen Fariba Adelkhah är däremot fortsatt fängslad i samma ökända fängelse som Ahmadreza Djalali.

UD: ”Vi har inte fått gehör”
På frågan om vad Sverige gör för att även han ska friges skriver utrikesminister Ann Linde följande till Universitetsläraren:
”Vår ambassad i Teheran följer noggrant utvecklingen och står i löpande kontakt med lokala myndigheter. I samband med att information om dessa frigivningar nått oss har vi i våra kontakter med Iran rest även Ahmadreza Djalalis situation, dock utan att få gehör. Våra ansträngningar för Ahmadreza Djalali fortsätter med oförminskad styrka.”

Hon skriver också att ambassaden kontinuerligt begärt konsulärt tillträde för att besöka honom i fängelset, men fortsätter:
”Jag tvingas dock konstatera att Iran hittills inte lämnat oss tillstånd för besök. Irans tydligt förmedlade hållning är att man ser Ahmadreza Djalali som enbart iransk medborgare. Detta då iransk lagstiftning inte erkänner något annat medborgarskap än det iranska.”

”Irans främsta expert”
Karolinska institutet, Scholars at Risk, Amnesty och Committee of Concerned Scientists är några andra aktörer som de senaste veckorna har försökt öka trycket på Iran att frige Ahmadreza Djalali och ta hjälp av hans expertis för att hantera den allvarliga coronakrisen i landet.
Den belgiske läkaren och forskaren Gerlant van Berlaer, sammanfattar forskarkollegornas frustration och hopp.
– Iran borde ha satt Ahmadreza att leda landets krisplan, han är deras främsta expert. Landet lider och folket behöver honom – nu.

Kajsa Skarsgård