SULF hjälper turkisk forskare till Sverige

Forskaren Onur Can Taştan är i praktiken förlagd med yrkesförbud i Turkiet. Nu har han med hjälp av SULF fått forskningsmedel från Svenska institutet.

20 mars, 2020
Jennie Aquilonius
Onur Can Taştan

Universitetsläraren har i flera artiklar uppmärksammat situationen för akademiker i Turkiet. Sedan det misslyckade kuppförsöket i juli 2016 har 8 000 universitetslärare och forskare avskedats. En av dem är Onur Can Taştan, doktor i arbetsmarknadsekonomi och industriella relationer.
2016 arbetade han som forskningsassistent vid universitet i Ankara. Tillsammans med sin fru İnan Özdemir Taştan, doktor i kommunikations­vetenskap, skrev han och drygt 1 200 akademiker på ett fredsupprop. Det fördömde våldet mot kurderna i sydöstra Turkiet och manade till förhandlingar. Många av dem som skrev på har blivit av med jobbet och över 800 har anklagats för brott relaterade till terrorism.

Onur Can Taştan och İnan Özdemir Taştan såg sina namn på en lista över personer som blivit avskedade och fått sina pass indragna. De har fortfarande inte fått någon officiell förklaring.
– Dekretet innebär att vi är förbjudna att arbeta på alla statliga institutioner. Det finns också ett informellt förbud mot att jobba på privata universitet. Att arbeta utomlands är det enda sättet för oss att fortsätta verka som akademiker, säger Onur Can Taştan.

Kom i kontakt med SULF och Saco
Han sökte och fick en postdok vid Göttingens universitet i Tyskland, där han undervisade via videolänk under läsåret 2017/2018.
Onur Can Taştan fick kontakt med SULF:s chefsutredare Karin Åmossa när hon och två kollegor från Saco och Lärarnas riksförbund besökte Turkiet i december 2019. Resan var en del av SULF:s och Saco:s projekt ”Strengthening Academic Life in Turkey”. De träffade bland annat turkiska fackföreningar och avskedade universitetslärare och forskare.

Efter mötet upptäckte Onur Can Taştan och İnan Özdemir Taştan att Svenska institutet har ett pilotprogram för stöd till samarbete med akademiker från Turkiet. De kunde söka forskningspengar, men behövde en värdorganisation. Paret kontaktade Karin Åmossa och Laila Abdallah, internationell sekreterare på Saco.
Eftersom Onur Can Taştans projekt handlar om fackföreningar inom akademin kunde SULF stå med på hans ansökan. Men de ville också gärna få med ett lärosäte som huvudsökande, eftersom det skulle ge honom fler möjligheter inom den svenska akademin.

Shirin Ahlbäck Öberg

”Självklart eftersom det handlar om en kollega”
Tiden var knapp. Med ett dygn kvar till deadline ringde Karin Åmossa till Shirin Ahlbäck Öberg, docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet. Hon är engagerad i frågor om kollegialitet och akademisk frihet i Sverige. De hade setts ett par gånger på olika konferenser. Inom en halvtimme sa hon ja till att stå som medsökande.
– Det var självklart eftersom det handlar om en kollega, en duktig person, som har belagts med yrkesförbud för att ha utnyttjat sin yttrandefrihet. Jag är glad att Karin ringde, det här känns roligt och meningsfullt, säger Shirin Ahlbäck Öberg.

Karin Åmossa, Onur Can Taştan och Laila Abdallah skrev snabbt ihop en ansökan. Några dagar senare fick Onur Can Taştan och hans fru veta att de kunde ansöka om nya pass. I slutet av februari kom beskedet: Svenska institutet hade godkänt projektansökan.
Onur Can Taştan ska påbörja arbetet med den turkiska delen av projektet i mars och kommer till Uppsala i augusti. Målet är att studera och jämföra utmaningar kring facklig organisering bland universitetslärare och forskare inom akademin i Sverige och Turkiet.
Fokus ligger särskilt på auktoritarism, internationalisering och system för kollektivavtal.
– Jag kommer att titta på förändringar inom högre utbildning under de senaste tio åren, i Sverige och Turkiet, och hur akademiker har påverkats av och organiserat sig mot dem, säger han.

Onur Can Taştan har själv varit aktiv inom den turkiska fackföreningen Eğitim-Sen i Turkiet. De ordnade flera kampanjer, bland annat för att protestera mot försämrade arbetsvillkor och för att minska spänningarna mellan studenter och polis på campus.

Karin Åmossa

SULF bidrar inte ekonomiskt till projektet, men kommer att hjälpa till med kontakter, information och spridning av forsknings­resultat.
– Jag tror att vi på SULF kommer att få reda på saker som kan vara till nytta i vår verksamhet, säger Karin Åmossa.

İnan Özdemir Taştan kommer också till Uppsala i augusti. Hon har sökt men ännu inte blivit beviljad forskningsmedel.

Jennie Aquilonius