”Problemen i Turkiet är på anabola steroider”

Minskad kvalitet, fusk, manipulationer och nepotism.
– Problem som vi även kan se i akademin i Sverige är på anabola steroider i Turkiet, säger Karin Åmossa, SULF.

14 februari, 2020
Anders Jinneklint
Onur Can Taştan undervisar i statsvetenskap vid Göttingens universitet via länk eftersom hans pass är indraget. Hans fru İnan Özdemir Taştan, doktor i kommunikationsvetenskap, och Cenk Yiğiter, professor i juridik, har också avskedats från turkiska universitet.
Karin Åmossa

I december reste SULF:s chefs­utredare Karin Åmossa till Turkiet tillsammans med Sacos internationella sekreterare Laila Abdallah och Maria Bohlin, kommunikatör på Lärarnas riks­förbund. Resan var starten på ett nytt projekt lett av Saco med bidrag från den fackliga bistånds­organisationen Union to union.
– Vi vill visa vårt stöd för turkiska akademiker och bidra till att skapa internationell uppmärksamhet i frågan om brist på akademisk frihet i Turkiet, säger Karin Åmossa.

Efter det misslyckade kuppförsöket i Turkiet 2016 avskedades 100 000 offentlig­anställda personer, däribland 8 000 universitetslärare och forskare. 1 200 akademiker som skrivit på ett fredsupprop fängslades också efter anklagelser om stöd till terrorister. Många har senare frigivits men nätverket Scholars at Risk fastslår i rapporten Free to think 2019 att attackerna mot den akademiska friheten i landet fortgår – en bild som Karin Åmossa bekräftar:
– Personer avskedas och fängslas godtyckligt utifrån sina åsikter, och den som avskedats blir av med sitt pass och får ett tillägg i sitt id-nummer som i praktiken innebär en svartlistning på livstid både i staten och hos andra arbetsgivare.

Undervisar via länk
En del lyckas ändå hitta lösningar, som statsvetaren Onur Can Taştan som sökte och fick en postdok vid Göttingens universitet i Tyskland men inte kan resa på grund av indraget pass.
– Han fick pengar ändå för att genomföra sin postdok och undervisar nu studenter i Göttingen via länk.

Hotbilden mot den akademiska friheten är ibland än mer konkret. Hösten 2019 spreds en bild med personer som gjorde fascisthälsning på taket på ett universitet i Ankara och vid ett annat universitet lämnades en bild föreställande en man med pistol utanför juridiska institutionen.

Karin Åmossa sammanfattar läget i Turkiet:
– All kollegialitet är nedmonterad och regimkritiska rektorer byts ut. En universitetslärare vi träffade, och som fortfarande arbetar, beskrev sitt universitet som en kyrkogård.

Anders Jinneklint