”Kunskap är lite som kärlek – den mår bra av att delas”

Med en blogg om kemikalier och en ny podcast om risk på gång är Mattias Öberg en toxikolog som tar universitetens samverkansuppgift på stort allvar. Han vill göra forskningsfrågor lättbegripliga för allmänhet och beslutsfattare.

11 februari, 2020
Madeleine Johansson
Mattias Öberg samarbetar ofta med olika myndigheter och andra samhällsaktörer och känner ett ansvar för att nå ut och skapa samhällsnytta.

Han startade som biolog, men under sitt ex-jobb vid Karolinska institutet vidgades hans intresse till att inkludera kemikalier och hur de påverkar människors hälsa. Toxikologin var ett idealiskt ämne för någon som ville få in samhällsnytta i sitt arbete.
– Det finns olika typer av forskare, och jag insåg att jag var mer av en generalist, även om jag kan udda saker som har med kemikalier att göra, säger Mattias Öberg.

Han trivs bra med att vara den som ger sammanhang och överblick, den som kommunicerar till olika aktörer och ger möjlighet för andra att fatta välgrundade beslut.
– Vi tror ibland att den tredje uppgiften bara handlar om att översätta vetenskapliga artiklar till begripligt språk, säger han. Men det handlar om att nå ut till de som behöver kunskapen och förstå deras behov.

Gör podd med Emma Frans
Just därför skapade han för tre år sedan bloggen Toxicolour, där han skriver om kemikalierelaterade frågor, ofta aktuella, och förklarar olika forskningsresultat på ett lätt­begripligt sätt.
– Den hade 25 000 läsningar förra året och det är fantastiskt mycket mer än genomsnittet av mina vetenskapliga artiklar. Dessutom når den helt andra målgrupper. Den har lett till möten med riksdagsledamöter, journalister och myndigheter.

I höst kommer han att fortsätta på det publika spåret. Tillsammans med KI-kollegan Emma Frans förbereder han just nu en podcast på temat risk.
– Vi vill ge lyssnarna nya perspektiv på begreppet risk. Det behövs när vi brottas med vår egen och världens oförutsägbarhet och är superviktigt om vi ska kunna skapa ett mer hållbart samhälle.

Madeleine Johansson

Mattias Öberg, 47 år, är docent i toxikologi vid Karolinska institutet med forsknings­områdena riskbedömning av kemikalier och alternativ till djurförsök.
Han driver bloggen Toxicolour och är styrelse­ledamot i Eurotox, den europeiska föreningen för toxikologer.