Kurs i form av en podd skapar nya möjligheter

Högskolan i Halmstad har utvecklat en ny sorts mooc-kurs, helt utformad som en podd. Billigt och lättare att nå studenterna i var­dagen, är projektets slutsats.

10 februari, 2020
Kajsa Skarsgård
Pontus Wärnestål, projektledare och docent i informatik, i inspelningsstudion. Mooc-poddens avsnitt används nu också som resurser i andra kurser vid lärosätet.

Kursen i fråga motsvarar fyra högskolepoäng på masternivå och fokuserar på artificiell intelligens och människocentrerad tjänstedesign, där det sker en snabb teknikutveckling. Den riktar sig mot yrkesverksamma inom till exempel bilindustrin, e-hälsa och myndigheter.

Men projektledaren Pontus Wärnestål, docent i informatik och digital tjänsteinnovation vid Högskolan i Halmstad, understryker att poddkurser går att använda även inom andra ämnesområden.
– Att lyssna på en dialog mellan två experter är intressant och givande i poddformat. Det är en stor bonus att vi med podden kan nå studenter i nya sammanhang, när de joggar, diskar och pendlar, säger han och påpekar att den också är billigare och enklare att producera än en snygg videokurs.

Trots den rådande poddtrenden är poddkurs ett nytt koncept. Forsknings­poddar brukar ha ett bildande syfte och rikta in sig till en bred publik, men däremot inte utgå från en kursplan och ha en tydlig kunskapsprogression.

Tolv avsnitt
Poddkursen Human-Cen­tered Machine Learning består av tolv avsnitt och trots minimala marknadsföringsinsatser hade totalt 1 850 avsnitt laddats ner mellan oktober 2019 och mitten av januari 2020, betydligt fler än förväntat. Det minst nedladdade avsnittet hade 70 lyssningar, vilket innebär att inte fler än det kan ha gått hela kursen.

Projektet finansierades av Vinnova och resultatrapporten består bland annat av enkätsvar från den referensgrupp av tio yrkesverksamma personer som gått kursen. Deras omdömen är till största del positiva och de uppger att de skulle vilja gå fler poddkurser i framtiden. Högskolan i Halmstad har nu etablerat en egen poddplattform för att utveckla konceptet bredare på lärosätet.

Lärdomarna från pilotprojektet är att ljudkvaliteten måste tas på allvar och att det är en utmaning för svenska modersmålstalande att skapa en podd som låter professionellt på engelska – den svenska brytningen hade stört lyssningen något, och letandet efter ord föranledde vissa omtagningar.

Även om det inte efterfrågades av referensgruppen, vill Pontus Wärnestål också möjliggöra mer interaktivitet.
– I nästa poddkursprojekt skulle vi vilja prova att göra fråga-svar-avsnitt baserat på studenternas frågor.

Kajsa Skarsgård