”Det var väldigt lärorikt att undervisa i Nordkorea”

Få svenska universitetslärare har undervisat i Nordkorea. En månad som engelsklärare vid privatägda Pyongyang University of Science and Technology gav Martin Nykvist mersmak.

17 december, 2019
Sören Viktorsson
Jenny Loftrup
Lena Ek

Ett fundament i Nordkorea är ”Juche”, ofta översatt till självförsörjning.
– Ändå är de, som andra länder, i behov av internationella kontakter, konstaterar Martin Nykvist som till vardags forskar i kyrkohistoria på Centrum för teologi och religionsvetenskap vid Lunds universitet.

Första resan till Nordkorea gjorde han som turist sommaren 2016.
– Redan då kände jag att jag ville återkomma.

Sökte lärare via webben
En dörr öppnades när privatdrivna Pyongyang University of Science and Technology, PUST, efterlyste lärare via sin webbplats.
– Jag sökte och blev erbjuden att undervisa förstaårsstudenter i engelska.

Bakom PUST står privata, främst sydkoreanska, finansiärer. Lärarna är främst utlänningar och lön utgår inte.
Julimånaden i Pyongyang blev berikande.
– Det har varit väldigt lärorikt att undervisa i en annan kultur. Att sedan få göra det på en så fascinerande plats som Pyongyang var en bonus.

Hur är nordkoreanska studenter?
– Framför allt är de väldigt engagerade samt måna om att studierna ska vara framgångsrika. De flesta har ett stort idrottsintresse.

Träffade du nordkoreanska kollegor?
– Vi träffade nordkoreanska professorer vid ett par formella möten, men eftersom jag undervisade i engelska och de inom andra ämnesområden uppstod det sällan tillfällen till kontakt.

PUST har skapat en möjlighet till internationalisering i det nordkoreanska utbildningsväsendet.
– Det märks inte bara i att lärare kommer dit, utan också i att deras studerande åker till andra delar av världen. Studenterna blev väldigt imponerade när jag nämnde att jag har en examen från Uppsala, där två tidigare studenter vid PUST just doktorerat i biomedicin, säger Martin Nykvist.

Kommer du att åka tillbaka till Nord­korea?
– Jag hoppas få återvända till PUST i framtiden. Det är en ovärderlig erfarenhet.

Sören Viktorsson
Jenny Loftrup

Martin Nykvist, 34 år, disputerade i november på en avhandling om svenskkyrklig manlighet under 1900-talet. Han under­visar i kyrko­historia vid Lunds universitet och reser på fritiden gärna i öster­led. Martin Nykvist är gift och har två barn.