”Inget motsats­förhållande mellan att vara troende och forskare”

Hallå där, Martin Sahlén, docent i astronomi vid Uppsala universitet, som med nätverket Kristen i akademin arrangerat ett panelsamtal om vad det innebär att vara både forskare och troende.

20 november, 2019
Kajsa Skarsgård

Vad kom panelen fram till?
– Den kom fram till att det inte behöver vara något motsats­förhållande mellan att vara troende och forskare, och att det historiskt inte heller varit det utan att den före­ställningen är en ideologiskt motiverad 1800-tals­konstruktion. Tron kan också vara en resurs, åtminstone för den enskilda forskaren. Många troende ser sitt akademiska arbete som en kallelse, till exempel att finna kunskap.

Vilka fördomar möter troende?
– Det förekommer miss­uppfattningar att det inte går att vara troende och tänka rationellt samtidigt. Vi har allt från doktorander till rektorer i vårt nätverk och det finns åtminstone en känsla av att det inte är riktigt accepterat att ha en religiös livsåskådning inom akademin. Därför kanske man inte känner sig bekväm med att vara öppen med sin tro. Man är garderobstroende.

Finns det något slags troende som inte går ihop med vetenskapligt arbete?
– Rimligtvis är det väl så, och det gäller tros­upp­fattningar såväl som om man sätter ideologiska principer före sannings­sökandet. Att hålla strikt fast vid en världs­uppfattning som går på tvärs med all kunskap är inte rimligt. För egen del anser jag att en väl­grundad tro och sökandet av sanning och kunskap inte står i någon motsats till varandra.

Kajsa Skarsgård