Tankesmedjan Humtank firar femårsjubileum

Humtank har blivit humanisternas röst i de stora frågorna. ”Precis som var tanken vid starten för fem år sedan”, säger Jenny Larsson, tankesmedjans ordförande.

19 november, 2019
Lisa Beste
Humtank håller torgmöte under Almedalsveckan sommaren 2019.

Efter fem år i forskningspolitiken har tankesmedjan Humtank blivit en naturlig samtalspartner när det gäller att lyfta det humanistiska perspektivet i de stora samhällsfrågorna. Det menar Jenny Larsson, professor i baltiska språk vid Stockholms universitet och en av Humtanks verksamhetsledare.
– I början jobbade vi hårt med att etablera oss. Vi anlitade en pr-byrå för att ta fram en grafisk profil och vi var överallt för att göra oss synliga. I dag är det lika ofta vi som blir uppsökta och inbjudna till att kommentera och göra inspel i olika sammanhang, säger hon.

Humtank firade att de fyller fem år med ett seminarium på Medelhavsmuseet i Stockholm i november.
– Då pratade vi om vad vi har gjort och vad vi vill göra i framtiden. Det blev panelsamtal och föreläsningar med inbjudna gäster med olika perspektiv på frågan om humanioras framtid.

Jenny Larsson

Jenny Larsson menar att det är den enade rösten från 15 humanister från 15 olika lärosäten som gett tankesmedjan dess tyngd i forskningspolitiken.
– Tillsammans har vi ett bredare fokus än vad humanister från olika universitet kan ha var för sig. Samtidigt är det ett smalt fokus eftersom Humtank specifikt handlar om humaniora. Vi utgör en ny enad röst, som har saknats tidigare.

Inspel till forskningsproppen
Jenny Larsson tycker att det har varit fem roliga och intensiva år. Humtank har arran­gerat seminarier och panelsamtal, skrivit debattartiklar och årliga rapporter, och varit aktiv i sociala medier, för att lyfta humaniorans roll i frågor som ekologisk hållbarhet, integration och demokrati.
– Den senaste rapporten släppte vi i Almedalen i somras, den handlar om samverkan. Vi vill vara med och definiera begreppet samverkan så att det inte blir ett begrepp som bara går att applicera på andra vetenskapsgrenar. Det sker mycket samverkan inom humaniora som inte alltid uppmärksammas.

Jenny Larsson lyfter också fram inspelet inför den senaste forskningspropositionen som en viktig sak Humtank har gjort, eftersom det sedan fanns en särskild satsning på humaniora i propositionen.
– Nu har vi gjort ett inspel inför nästa forskningsproposition, säger hon.

Lisa Beste