”EU är komplext och det finns inga enkla budskap”

Hallå där, Malin Stegmann McCallion, lektor i statsvetenskap vid Karlstads universitet, som på det publika evenemanget ”Möt en forskare” talade om hur Storbritanniens brexitsituation uppstått.

19 november, 2019
Kajsa Skarsgård

Vilka är dina främsta förklaringar?
– Jag pratade om opinionen om EU, den historiska kontexten, den brittiska självbilden, hur EU ofta porträtteras negativt i medlemsländerna, bristande kunskap om EU, internpolitik inom Torypartiet och till viss del också inom Labourpartiet. Publiken tyckte att det var intressant att det inte finns en enkel förklaring och att de fick en fördjupning i detta.

Vad har det brittiska forskarsamhället spelat för roll i brexit?
– Jag vet att det har försökt nå ut med kunskap om EU, men EU är så komplext och det finns inga enkla budskap. Ibland har jag upplevt att forskarna svarar på påståenden genom att gå in i långa, krångliga förklaringar som folk har svårt att ta till sig. Detta kan vi i EU:s övriga medlemsländer lära av.

Tycker du att rapporteringen om EU har en negativ slagsida?
– Kanske inte inom forskningen men i media och i det som diskuteras. Det stämmer att Sverige betalar mer till EU än vad vi får tillbaka, men allt handlar inte om kronor, och det är det mer abstrakta kring EU-medlemskapet som jag tycker att vi behöver bli bättre på att förmedla.

Måste man landa i att tycka EU är bra?
– Nej, inte alls, men det handlar om att vi ska ha kunskap och förståelse om EU som politiskt system.

Kajsa Skarsgård