Forskare sprider klimatkunskap med ett spel och en app

David Andersson, postdok vid Göteborgs universitet, har utvecklat ett kortspel där deltagarna får lära sig hur olika val i vardagen påverkar klimatet och en app där man kan räkna ut sitt klimatavtryck.

21 mars, 2019
Kajsa Skarsgård

Varför försöker du nå ut med forskning så här?
– För att jag tror att det spelar roll. Människor förstår klimatförändringarna i stort och är oroliga, men jag upplever att vi behöver få ner forskningen i ögonhöjd. Ökad förståelse öppnar för delaktighet och engagemang i klimatfrågan.

Hur många har ni nått ut till?
– Vi har sålt 7 000 kortspel och har 8 000 aktiva användare på webb­tjänsten Svalna som nu blir en app. Båda går också att använda som ett undervisnings­moment för att konkretisera ut­släpp från olika aktiviteter, och vi pratar med representanter från Chalmers om att lärosätet som arbets­plats eventuellt ska skapa en grupp i Svalna och anta en utsläpps­målsättning.

Vad har du själv lärt dig av detta?
– Den mest uppseende­väckande siffran var hur mycket vi släpper ut med varm­duschar från fjärr­värme. Så jag kanske tar lite kortare duschar nu. Flugit privat har jag inte gjort på ganska länge och jag försöker undvika att flyga i tjänsten.

Vad har företagen tillfört ditt akademiska liv?
– Bara extra arbete. Det är uppskattat inom akademin att man gör sådant här, men det är tyvärr inte meriterande. Jag gör det för att jag tycker att det är kul. Intellektuellt har jag utvecklats av att komma in i nya sammanhang, så indirekt kanske jag har blivit en bättre forskare.

Kajsa Skarsgård