Högskoleläckan fyller åtta i ett hårdnande debattklimat

Med sina 17 000 medlemmar är Facebook­gruppen Högskoleläckan det största svenska forumet för högskolefrågor på sociala medier. Men troll, osakliga diskussioner och personpåhopp har lett till att moderatorerna ingriper allt oftare.

21 december, 2018
Kajsa Skarsgård

– Jag skulle vilja se att fler delar med sig av sin erfarenhet i olika ämnen, fler internationella frågor och färre sensationella inlägg för att blåsa upp något som har kritiserats, säger Ulf Dalnäs, prefekt vid Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs universitet.

Han startade Facebook­gruppen för precis åtta år sedan, den 21 december 2010, för att diskutera högskole­relaterade frågor, bland annat Bolognaprocessen som han själv jobbade med då.
När gruppen hade vuxit till 4 000 personer började troll bli ett problem och Ulf Dalnäs hann själv inte alltid moderera och ta bort kränkande kommentarer.

Utifrån medlemsdiskussioner i forumet har förhållningsregler skapats, och en grupp på fem moderatorer håller nu aktivt koll på att de följs. Moderatorerna har en egen grupp där de diskuterar problem och gränsfall, och de kan se varje medlems inläggshistorik.
Allt oftare får moderatorerna ta bort kommentarer eller hela trådar, varna folk för uteslutning eller bara påminna om god ton och saklighet.
– Kanske är det för att det är valår. Vi får mycket kritik för vår moderering, men det finns andra grupper som inte modererar och vi brukar hänvisa folk dit om de vill ha hårdare diskussioner, säger Ulf Dalnäs.

Genusvetenskap i fokus
Under hösten har genusveten­skapen återigen hamnat i fokus för många ifrågasättande inlägg på Högskoleläckan. Detta har tidigare lett till en regel om att inte kategoriskt avfärda forskningsinriktningar och att vara saklig i kritiken.
– Det är nästan bara genusvetenskapen som har råkat ut för påhopp, säger Ulf Dalnäs.

51 procent av medlemmarna i Högskoleläckan är kvinnor, men av de tio personer som gör flest inlägg är för tillfället åtta män. Vissa medlemmar vill att gruppen bara ska innefatta personal inom högskolan.
– Men för mig är det jätteviktigt att öppna upp sådana här forum för alla i samhället som är intresserade av högskolefrågor, även om många tycker att samtalet då blir av sämre kvalitet, säger Ulf Dalnäs.

Kajsa Skarsgård