KTH-doktorand bäst i Sverige på att presentera sin forskning

Doktoranden Rezan Güler vid KTH är svensk mästare i att presentera sin forskning. Det stod klart i tisdags då finalen i Forskar Grand Prix avgjordes för sjunde året i rad.

29 november, 2018
Anders Jinneklint
Erik Cronberg
Rezan Güler lyfter segerpokalen inför cirka 300 personer i publiken på Nalen i Stockholm.

Entusiastiska gymnasieungdomar applåderar i takt med musiken när Rezan Güler kliver upp på Nalens scen i Stockholm. Men det är ingen ny stjärna inom musiken vi talar om, utan en doktorand från Kungliga Tekniska högskolan som ska berätta om sin cancerforskning. Han är sist ut i det sjuhövdade finalfältet i Forskar Grand Prix, tävlingen som går ut på att bäst presentera sin forskning på fyra minuter.

Lugnt och sakligt talar Rezan Güler under rubriken ”Skräddarsy proteiner för att besegra cancer”.
– För att motverka cancer försöker jag skapa biologiska läkemedel. De har inte de klassiska biverkningarna som ni tänker på, som att tappa allt hår eller må så illa att man går ner sig, säger han.

Han förstärker sitt budskap med grafik och symboler på en jätteskärm ovanför scenen.
Det gäller att göra den mest fängslande, inspirerande och begripliga presentationen för att övertyga juryn och publiken.

Patientjournal, enzymer och psykisk hälsa
Tidigare under finalen har vi fått se Hanife Rexhepi, lektor vid Högskolan i Skövde, berätta ”Sagan om din patientjournal”, Gustav Ferrand-Drake Del Castillo, doktorand vid Chalmers, har beskrivit enzymer, med hjälp av bland annat en kudde och en stol och Markus Fiedler, professor vid Blekinge tekniska högskola, har iförd VR-glasögon visat hur virtuell mc-körning kan gå till.
Lina Herbertsson från Lunds universitet talade om pollinerande insekter, Anders Agebjörn, doktorand vid Göteborgs universitet, höll ett anförande om hur svårt det kan vara att lära sig svenska och Rachael Berglund, industridoktorand vid Mälardalens högskola, talade engagerat om psykosocial hälsa på våra arbetsplatser.

”Använd en annan del av hjärnan”
Vann gjorde alltså Rezan Güler.
När Universitetsläraren träffar honom kort efter finalen är han sprudlande glad och håller vinnarpokalen i handen.
– Det här var jättekul och alla i finalen var duktiga, säger han.

Vad var det bästa med att delta i tävlingen?
– Att jag har lärt mig massor. Framför allt att jag ska skala bort sådant som bara jag tycker är intressant. Kill your darlings, det gäller verkligen för en sådan här presentation.

Varför tror du att du vann?
– Jag pratade om ett ämne som många kan relatera till och fokuserade på att förklara endast en kärnidé från min forskning, utan att blanda in för många detaljer.

Hur har du förberett dig?
– Jag har fått coachning av Vetenskap & Allmänhet, fått hjälp av vänner att skala bort material och övat på egen hand för att komma under fyra minuter.

Kommer du att fortsätta berätta om din forskning för allmänheten?
– Självklart, och jag hoppas att intresserade elever ska fortsätta komma och besöka oss på KTH så att jag får berätta mer för dem. Forskare har ju också ett ansvar att nå ut i samhället.​

Vad har du för tips till andra som vill bli bättre på att presentera sin forskning?
– Försök att inte använda den del av hjärnan som ni gör när ni forskar!

”Spela in dig själv”
På andra plats kom Anders Agebjörn, som fick högsta poäng av samtliga tre domare, professor Agnes Wold, skådespelaren Katrin Sundberg och Patrik Hadenius, vd för Utgivarna.

Anders Agebjörn tror att han haft nytta i tävlingen av att ha undervisat mycket och därför känner sig trygg på scenen. Han är just nu tjänstledig från sin anställning som adjunkt för att doktorera i svenska som andraspråk.
– Jag ville visa att grammatik inte är jobbiga regler, utan ett centralt system för hur vi kommunicerar med varandra, säger han.

Har du något tips till andra som vill nå ut med sin forskning?
– Förutom att skriva manus, spela in dig själv och lyssna. Kom ihåg vad du vill säga och till vem.

På tredje plats i tävlingen placerade sig Lina Herbertsson.

Anders Jinneklint
Erik Cronberg

Forskar Grand Prix är Sveriges största tävling i presentationsteknik för forskare. Tävlingen samordnas av föreningen Vetenskap & Allmänhet sedan 2012 och arrangeras tillsammans med forskningsråden Formas, Forte, Vinnova och Vetenskapsrådet.