Pilotprojekt öppnar dörrar för nyanlända forskare

Personer som nyligen bosatt sig i Sverige och har en påbörjad eller avslutad forskarutbildning har fått ökade chanser till en fortsatt akademisk karriär. Detta genom ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och fyra lärosäten.

20 november, 2018
Kajsa Skarsgård
nyanlända på möte i Chalmerska huset i Göteborg.
Ihsane Modhaffar (längst till höger) tror att pilotprojektet ökar hennes chanser till ett jobb inom akademin i Sverige. Här är hon tillsammans med andra nyanlända på möte i Chalmerska huset i Göteborg.
Ihsane Modhaffar

2017 flyttade Ihsane Modhaffar till Sverige från Marocko där hon disputerade inom vätskemekanik och jobbade med att utveckla termoplasters egenskaper. Hon har sökt tjänster på olika svenska lärosäten men hade börjat ge upp hoppet om en fortsatt forskarkarriär när hon fick möjlighet att delta i pilotprojektet Inclusive Internationalization.
Det är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Högskolan Väst, Chalmers, Göteborgs universitet och Högskolan i Borås, och programmet pågår på halvfart under höstterminen.

”Ökar mina chanser”
Ihsane Modhaffar har fått ett kontor och en mentor som involverat henne i hans forskningsprojekt vid Akademin för textil, teknik och ekonomi vid Högskolan i Borås.
Hon har också fått kompetensutveckling rörande det svenska högskolesystemet och högskolepedagogik i Sverige.
– Som ny i landet har detta varit väldigt viktigt och det kan fungera som komplement till min akademiska examen. Det handlar inte heller bara om cv:t när man söker jobb utan det är också viktigt att man har kunnat visa sin kapacitet. Jag är väldigt glad för den här möjligheten och även om det inte direkt leder till en tjänst så ökar det mina chanser, säger hon.

Platserna fylldes inte
Programmet har fått finansiering av Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, Stint, och förhoppningen var att kunna erbjuda 20 platser. 25 forskare sökte till programmet, men i slutändan blev de bara åtta.
I några fall handlade det om att den sökande hade fått jobb, behövde prioritera att söka jobb, eller inte hade tillräckliga språkkunskaper. Huvudorsaken var dock att projektet inte kunde hitta en passande forskningsmiljö eller för att institutionen saknade resurser för att kunna ta emot personen för en praktikliknande vistelse en dag per vecka.

Nu diskuterar de fyra lärosätena om hur projektet ska tas vidare. Troligtvis fortsätter det i vår, men i en något annorlunda form.

Kajsa Skarsgård