Finländskt strejkhot blir verklighet

Omkring 6 700 anställda vid Helsingfors universitet går i morgon, onsdag, ut i en endagsstrejk. Detta sedan förlikningsmannens avtalsbud på tisdagseftermiddagen avvisats av arbetsgivarsidan.

27 februari, 2018
Sören Viktorsson

Tidigt på tisdagsmorgonen lämnade förlikningsmannen Janne Metsämäki ett bud gällande högskolesektorn och bad parterna svara före klockan 13 svensk tid. Enligt dagstidningen Helsingin Sanomat ansåg arbetsgivarsidan att man inte hade råd att acceptera budet.

Parterna har förhandlat sedan i november i fjol.
– Problemet är att arbetsgivarens bud till löneförhöjning är ungefär hälften av vad man kommit överens om  i nyligen slutna kollektivavtal inom andra sektorer, förklarar Riku Matilainen, ombudsman på Forskarförbundet.

Samtliga lärosäten kan dras in
Vad som sker nu är att samtliga yrkeskategorier vid Helsingfors universitet, fastighetsskötarna undantagna, i morgon lägger ner arbetet under ett dygn.
Det här blir första gången någonsin i Finland som även professorerna deltar i en strejk.

I ett nästa steg kan närmare 8 500 anställda komma att endagsstrejka den 7 mars  vid Aalto-universitetet, Konstuniversitetet, Svenska handelshögskolan, Tammerfors universitet, Tammerfors tekniska universitet samt Vasa universitet.
På tisdagseftermiddagen varslade de fackliga organisationerna även om strejk vid ytterligare sju lärosäten den 14 mars. Det innebär att samtliga finländska lärosäten då kan ha dragits in i konflikten.

Demonstration och stödåtgärder
I morgon, onsdag, anordnas klockan tio svensk tid en demonstration utanför Helsingfors universitets Porthania-byggnad i centrala staden under mottot ”Me olemme yliopisto!” (”Vi är universitetet!”).
Flera andra universitet uppges komma att anordna stöddemonstrationer för kollegorna i Helsingfors. Exempelvis ska såväl det finskspråkiga som svenskspråkiga universitetet i Åbo ordna en sympatiyttring framför stadens domkyrka.

Sören Viktorsson