Hon kartlägger proteiner med hjälp av dataspel

Emma Lundberg leder projektet Cellatlasen som kartlägger var i cellerna olika proteiner finns. Hon har också fått pris för att ha integrerat forskning i ett onlinedataspel. Nu ska hon tillbringa ett år vid Stanford University.

19 december, 2017
I framtiden vill Emma Lundberg slutföra kartläggningen av människans celler, i dag är man klar med 12 000 av 20 000 proteiner.

Cellatlasen är en del av Protein­atlasen, Human Protein Atlas – ett forskningsprojekt som kartlägger människans proteiner.
– Det är ett jättestort projekt med ungefär 100 forskare som har hållit på sedan 2003, säger Emma Lundberg, docent och universitetslektor vid KTH och Science for Life Laboratory.

Hon har arbetat i projektet i tio år och är projektledare för Cellatlasen.
– Den är en del av det stora projektet och kartlägger var i cellerna proteinerna finns, vilket ger förståelse för deras biologiska funktion, säger hon.

Informationen i databasen är öppen och används av andra forskare, exempelvis i arbetet för att ta fram nya läkemedel.
– Nu har vi en av de stora biologiska databaserna. Databasen för hela Proteinatlasen har ungefär 200 000 besök per månad. Och vi ser ungefär fem peer reviewade artiklar om dagen som citerar oss.

Ny variant av medborgarforskning
I början av året fick Emma Lund­berg Svenska kemiingenjörers riksförenings kemiteknikpris.
– Jag fick priset för att vi har använt en ny variant av medborgarforskning. Vi stoppade in klassificeringen av våra mikroskopbilder i ett online science fiction-spel, Eve Online. På ett år har ungefär 250 000 spelare hjälpt till att granska bilder åt oss.

Det kommande året kommer Emma Lundberg att tillbringa vid Stanford University i Kalifornien, USA.
– Jag är anställd av KTH men placerad i Stanford. Där jobbar jag med cellbiologi och samverkar med de amerikanska initiativen som liknar vårt.

I framtiden vill Emma Lundberg slutföra kartläggningen av männi­skans celler, hittills är man klar med 12 000 av 20 000 proteiner.
– Jag är också väldigt intresserad av att utforska gränslandet mellan dataspel och forskning, det ligger mycket kraft i det, säger hon.

Emma Lundberg blev civilingenjör i bioteknik vid KTH 2004 och disputerade 2008. Då fick hon jobbet att leda arbetet med den nya Cell­atlasen. Efter fem år flyttade hon till Science for Life Laboratory, men är fortfarande anställd av KTH. Hon har man och två barn.