Frustration vid irländska universitet inför Brexit

Brexit skapar osäkerhet för universiteten, både i Irland och Nordirland. Framför allt vad som ska hända med gränsöverskridande forskningssamarbeten.

23 november, 2017
Lena Wikström
När Brexit träder i kraft blir Nordirland den enda delen av Storbritannien med landgräns till ett EU-land, som här vid infarten till Derry där gränsen i dagsläget endast markeras av två enkla stenformationer på varsin sida om huvudväg N13.
Raymond J Friel

Vilken är den viktigaste frågan i ljuset av Brexit för det irländska universitetet Limerick med 1 700 anställda och 15 000 studenter?
– Allt rör sig om en oviss planering i en oviss situation. Det går helt enkelt inte att göra en riskanalys av Brexit. Det vore dessutom oansvarigt att engagera sig i åtgärder som baseras på det aktuella tillståndet. Men det är frustrerande att inte veta vad vi har att vänta oss, säger professorn i juridik, Raymond J Friel, och medlem i universitetets planerings­utskott.

Blygsam samarbetspartner
Situationen är så frustrerande att han rentav skulle kunna föredra en hård Brexit med klara direktiv framför en mjukare och mer oklar variant.
– Jag insåg redan från början att det skulle bli så här, ändå kom valutgången som en chock. Men personligen har jag tre forskningsprojekt utan brittisk partner, vilket underlättar, säger han om att leva mitt i den Brexit-relaterade osäkerheten.

För universitetet i Limerick är Storbritannien en blygsam samarbetspartner, knappt hundra av universitetets 2 700 internationella studenter är britter.

En genomsnittlig årslön för universitetslärare i EU ligger en bra bit högre än i Storbritannien. Tror professor Friel att lönen kan locka brittiska forskare till Limerick?
– Knappast, svarar han. Det är osannolikt att forskare i till exempel Oxford skulle välja ett kroniskt underfinansierat irländskt universitet.

Edel Griffin

Bekymrad
Vid Magee College i Derry, en del av Ulsters universitet i Nordirland, har man just färdigställt en rapport om tillståndet, som präglas av osäkerhet i Nordirland där majoriteten röstade för att stanna kvar i EU. Edel Griffin, forskare i internationell ekonomi, är bekymrad.

Vid en förlust av Erasmus­programmet skulle sex procent av universitetets internationella studenter beröras, medan 91 procent av samtliga studenter kommer från olika delar av Storbritannien.
– Även om Brexit inte skadar vårt omfattande samarbete med resten av Storbritannien är det viktigt att hitta dörröppnare till EU, säger Edel Griffin.

Lena Wikström