Hallå där Galia Zamaratskaia …

… docent och samverkans­lektor i matens kvalitet vid Sveriges lantbruks­universitet, SLU.

22 november, 2017
Pelle Bouveng

Vad gjorde SLU helt nyligen i Ulan-Ude, i södra Sibirien?
– Vi hade vårt sista styrgrupps­möte för ett projekt inom Tempus, ett EU-finansierat program som är inriktat på att utveckla högre utbildning i ett antal länder. Det kan till exempel innebära att skapa nya masterprogram och utveckla utbildningsmaterial. Projektet är även till för att främja samverkan mellan akademin och näringslivet.

Vilka länder är inblandade?
– Det är Kazakstan och Ryssland som får stöd av SLU och ett antal andra universitet inom EU.

Är Tempus bra för SLU?
– Projektet är bra för oss på flera sätt. Vårt samarbete och utbyte med andra länder blir bättre och vi utvecklar även vår egen utbildning. Och i framtiden kan vi få hit studenter från exempelvis Kazakstan.

Projektet startade i december 2013 och avslutas i november 2017. Är ni nöjda?
– Jag är jättenöjd. Projektet har lyckats och det är en bra känsla att kunna hjälpa till där det behövs. Personligen upplever jag att jag har blivit bättre på relationsskapande.

Är ni flera från SLU som har jobbat med Tempus-projekt?
– Ja, mina kollegor Kristine Koch, Monika Johansson och Carl Brunius.

Vad blir nästa steg?
– Ett steg är att vi söker pengar för ett forskningsprojekt i Kazakstan. Det är ett intressant land för mig som arbetar med livsmedel. Deras matlagningstekniker har starkt påverkats av den långa nomadiska traditionen där de flesta maträtterna består av hästkött och fårkött men ibland även kamelkött.

Pelle Bouveng