”Macchiarini-pjäs” hade tjänat på skarpare kritik

Underhållande men utan spets om autonomi­reformen och Macchiarini-skandalen. Universitetsläraren åkte till Linköping och gick på teater.

23 oktober, 2017
Jennie Aquilonius
Skådespelarna Per-Johan Persson, Stina von Sydow och Karin Oscarsson i uppsättningen Stark som en räv som hade urpremiär i Linköping i september.

– Vad har högskole- och forskningsministern för verklighetsuppfattning när han tänker ta bort de få lagar och förordningar som försöker skydda universiteten från korruption? utropar Frida Widell (Stina von Sydow), samtidigt som hon river sönder landets största morgontidning.

Hon är gift med Peter Widell (Per-Johan Persson), rektor för landets främsta medicinska universitet. Tidningen har precis publicerat en artikel med rubriken ”Nepotism avgör karriär på Kungliga medicinska universitetet”.
Den är mycket lik titeln på den debattartikel i Dagens Nyheter som dramatikern Ylva Lööf publicerade i DN 2008, om Karolinska institutet. Nu spelas hennes pjäs Stark som en räv på Östgötateatern, i regi av Marika Lagercrantz. Parallellerna till verklighetens Macchiarini-skandal är påtagliga.

Historien utspelar sig i familjen Widells vardagsrum. Frida klagar över bristen på passion i äktenskapet medan Peter helst vill att hon ska rätta till kuddarna i soffan. In stolpar objudna gäster: Fridas lite för frispråkiga mamma (Åsa Arhammar) och den njursjuka brodern (Jesper Barkselius) som genast börjar ragga på den polska städerskan (Karin Oscarsson). Ensemblen bryter då och då ut i psalmsång, och publiken sjunger med.

”Kan göra som vi vill”
Peter tycker att han utsätts för en förtalskampanj. Ska han få skulden för att högskole- och forskningsministern vill ge honom mer makt?
– Nu slipper vi alla tidsödande rekryteringsutskott med en massa sakkunniga som vi måste byta ut när de tänker fel. Nu kan vi göra som vi vill! säger han.

Journalisten som skrivit artikeln dyker upp och menar att flera personer inte har rätt till sina professorstitlar och löner. Peter kontrar med att då hade väl hela universitetet prote­sterat?
– Ingen kommer protestera för det skulle innebära hämndaktioner och repressalier på livstid, svarar journalisten.

Frida inser alltmer att hon är gift med en psykopat. Någon som imiterar mänskliga känslor och empati, när det gagnar honom själv. Hennes många bekymmer bidrar till känslan av familjedrama, då pjäsen i stället hade tjänat på ett större mått av samhällskritik.

Jennie Aquilonius