”Macchiarini-affär” blir pjäs på Östgötateatern

Autonomireformen kan vara ”en större katastrof” än skolans kommunalisering. Det menar Ylva Lööf, skådespelare och dramatiker, som har skrivit två pjäser med avstamp i dessa reformer.

29 maj, 2017
Ylva Lööf

Pjäsen Du är väl googlebar, lille vän!, om läraryrkets förändring eller snarare förfall, har spelats på Stockholms stadsteater i över tre år och i september är det urpremiär på Östgötateatern för Stark som en räv, om ”Kungliga medicinska institutet” och en stor skandal.

Teaterns förhandsinformation lovar mycket riktigt ”en allt tydligare parallell till verklighetens Macchiarini-affär”, men Ylva Lööf skrev pjäsen redan 2009, året innan hade hon publicerat ”Nepotism avgör karriär på Karolinska institutet” samt ”KI krumbuktar sig” på DN Debatt, som handlade om det Lööf beskrev som olagliga tjänstetillsättningar.

Undervisade vid KI
Engagemanget i akademin hör ihop med att hon under 14 år var knuten till Karolinska institutet som föreläsare, på de obligatoriska universitetspedagogiska kurserna för blivande docenter samt på forskarhandledarkurserna.
Detta medförde också inblick i missförhållanden som anställda inte vågade slå larm om, av rädsla för att skada karriären.
När Macchiarini-skandalen briserade såg hon det som en bekräftelse på det hon varnat för i sina debattartiklar.

Samtidigt talar Ylva Lööf med värme om KI:
– Jag har älskat att jobba där, med alla fantastiska, intelligenta människor.

Problemet, som hon ser det, är utrymmet för ”psykopater och narcissister” att skaffa sig inflytande och nå ledande positioner, vilket givetvis inte bara gäller KI.

”Hoppas politiker inser faran”
1994 gjorde Ylva Lööf Psykopaterna mitt ibland oss, ett faktaprogram om det tabubelagda begreppet psykopat, för TV4, och hon tror att medvetenheten om ”psykopati” och andra personlighetsstörningar är större i dag.
– Paolo Macchiarini representerar, precis som Donald Trump, personer vars framfart bara kan hejdas med tydliga lagar och regelverk, därför är den avreglering som autonomireformen innebar så farlig, säger Ylva Lööf som hoppas att ”Stark som en räv” ska alstra debatt och insikter.
– Framför allt hoppas jag att politiker inser faran och åter­inför de skyddande lagarna.