”ESS är en guldklimp för forskning och näringsliv”

Hallå där Lena Ek, före detta miljöminister (C) och EU-parlamentariker, numera styrelseordförande i Södra Skogsägarna, som påbörjat sitt uppdrag som regeringens ESS-samordnare.

14 februari, 2017
Joakim Berndes
Foto av Joakim Berndes under Almedalen 2014. CC: BY-ND

Hur reagerade du när Helene Hellmark Knutsson ringde?
– Jag blev förvånad och glad, eftersom ESS är en världsunik anläggning. Som EU-parlamentariker (2004–2011) var jag liberala gruppens ordförande i utskottet för industri-, forsknings- och energifrågor (ITRE) så jag är väl bekant med ESS.

Vad innebär ditt uppdrag?
– Bland annat att vara brobyggare och få flera att inse att genom ESS i kombination med Max IV får industrin en unik genväg för test av material, näringslivet och forskarvärlden har i och med ESS fått en guldklimp i sitt knä.

Inom akademin finns skepsis mot ESS och näringslivet har knappast hängt på låset?
– Skepsis är en naturlig reaktion när det handlar om så gigantiska satsningar, men jag tror det håller på att ändras, när man får klart för sig hur mycket tid och pengar som industrin kan spara genom ESS kommer intresset att vakna. Sverige har kanske inte så många neutronforskare (ESS är en neutron-källa), men extremt många materialforskare. Jag vill välkomna dem och andra forskare att ta del av ESS.

Vad är det skeptikerna ännu inte har förstått?
– Att ESS kan jämföras med IT-utvecklingen och kommer att innebära samma dramatiska steg framåt som datorer och mobiltelefoner, i den utvecklingen vill ingen hamna på efterkälken.

Joakim Berndes

ESS
European Spallation Source, ESS, är en sameuropeisk forskningsanläggning som för närvarande byggs i Lund. ESS kommer att användas inom en rad vetenskaper, såsom materialvetenskap, strukturkemi, biologi och geofysik. Anläggningen är en så kallad neutronkälla där kaskader av neutroner framkallas genom spallation. ESS byggs, ägs och kommer att drivas av European Spallation Source ERIC.