Hjälten Link i spelet Zelda kastar sig handlöst utför ett stup men landar mirakulöst på viga fötter och fortsätter springa medan en man med ett par stora, kantiga glasögon på huvudet fokuserat bearbetar ett tangentbord.
– Jag testar vilka fördelar det finns med att använda VR-glasögon jämfört med att projicera spelvärlden på väggarna, säger Marcus Toftedahl entusiastiskt och tar av sig ett par gigantiska Oculus Rift VR-glasögon, i spel-labbet.
Virtual reality, VR, är den hetaste tekniken inom spelutveckling just nu. Genom att sätta på sig en VR-hjälm eller VR-glasögon får användaren en känsla av att fysiskt befinna sig i en virtuell miljö.
– Vi har alltid fingret i luften, men vi skyndar långsamt, säger Marcus Toftedahl. Utbildningarna har fått evolvera fram under 15 års tid.
De viktigaste kunskapsområdena inom dataspelsutveckling ges i treåriga utbildningar i design, programmering, ljud/musik, grafik samt game writing. Samarbetsprojekten mellan programmen är flera. För att förstå helheten får varje student lära sig tillräckligt mycket av alla inriktningar.
– Det är vår främsta styrka att man får lära känna hela spektrat på våra utbildningar. Det är vi ensamma om i världen.
Vetgirig och intresserad av det mesta
Helhetstänket inom spe