Göteborgs universitet lyfter fram akademisk frihet på Bokmässan

Göteborgs universitet är en huvudpartner till yttrandefrihetstemat på Bokmässan som inleds i dag .
– Vi vill sätta fokus också på den akademiska friheten, som är under ökat tryck globalt, säger Göteborgs universitets prorektor Helena Lindholm.

22 september, 2016
Alexander Lagergren
Invigning av Bokmässan 2016
Årets bokmässa i Göteborg invigdes i dag, torsdag, av bland andra kulturminister Alice Bah Kuhnke.

I år firar den svenska tryckfrihetsförordningen 250 år. Därför har årets upplaga av Bokmässan i Göteborg temat yttrandefrihet.
Tryckfrihetsförordningens 250 årsjubileum är också anledningen till att Göteborgs universitet startat projektet Global Free Speech.
– Projektet är ett sätt för oss att uppmärksamma yttrandefrihetsfrågor och belysa vår forskning som finns kring yttrande- och tryckfrihet, säger Helena Lindholm.

”Måste belysa och synliggöra”
Hon nämner som Göteborgs universitets främsta bidrag på området Ulla Carlssons Unesco-professur i yttrandefrihet, medieutveckling och internationell politik.
Det är ingen tvekan om att akademisk frihet och det fria ordet är en del av ett universitets grundvärden och under årets bokmässa vill Göteborgs universitet medverka till att sätta fokus på yttrandefrihet.
– Inte minst är de viktiga ur ett akademiskt perspektiv. Inom ramen för begreppet Global Free Speech väcks ju också frågor om den akademiska friheten, som är under ökat tryck globalt. Att vi valt att fokusera på det temat beror både på att det är viktigt och att vi har mycket att bidra med. Vår forskning och våra forskare måste vara på plats för att belysa, synliggöra och diskutera de frågorna, säger Helena Lindholm.

Ett stort antal seminarier under årets bokmässa handlar om yttrandefrihet med olika infallsvinklar.
Göteborg universitets projekt Global Free Speech arrangerar tillsammans med bland andra Svenska Pen och fristadsnätverket Icorn sex seminarier om yttrandefrihet. De rör frågor som att skriva under hot, yttrandefrihet och hållbarhet, media under press, litteraturens makt och maktens svaghet, från Linnés lärjunge till Facebook samt yttrandefrihetens gränser globalt.
Medverkar gör bland andra Alice Bah Kuhnke, Jila Mossaed, Ulrika Knutsson, Lena Sundström, Cecilia Uddén och Ola Wong.

Internets mörka sida
Dessutom arrangerar Göteborgs universitet i sin egen monter ett stort antal monterprogram varav 16 under temat Global Free Speech. Bland dem program om satir och humor, hotet mot ett sammanhållet internet, livsberättelser på sociala medier, frågan om läsningen minskar, hatretorik på nätet, fria ord inom vården, språk som försvinner, litteratur som hotar makten, förbjuden kärlek, yttrandefrihetens gränser då och nu, när religioner tar plats, dark net – internets mörka sida, samt yttrandefrihet i 1700-talets Sverige.

Förutom Göteborgs universitets huvudmonter har även för Institutionen för svenska språket en egen monter. En monter delas mellan Institutionen för språk och litteraturer och Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.
Dessutom medverkar Göteborgs universitet i årets temamonter, Yttrandefrihetens monter, där Scholars at Risk är huvudpartner. Scholars at Risk-Sverige koordineras från Göteborgs universitet.

Alexander Lagergren