”Jag tror det uppskattas att jag kan frågorna”

Med Karin Röding som statssekreterare kan S-MP-regeringen sägas ha fått sin motsvarighet till Peter Honeth. Bägge med bakgrund som departementsråd innan de blev universitetsdirektörer för att därefter återvända till politiken som någon som ”kan frågorna”.

17 februari, 2016
Karin Röding, statssekreterare

Karin Röding har dessutom varit rektor vid Mälardalens högskola från 2011 och fram till dess att hon i januari utnämndes till statssekreterare hos Helene Hellmark Knutsson.
– När jag blev tillfrågad vägde jag förstås för och emot. Jag har trivts mycket bra som rektor, samtidigt vet jag att departementet är en stimulerande arbetsmiljö, säger Karin Röding som var departementsråd och chef för universitets- och högskoleenheten mellan 1999 och 2006, när ministrar­na hette Thomas Östros och Leif Pagrotsky.
– Departementet är en väldigt speciell plats. De som arbetat där blir antingen lite smittade av stimulansen i att vara nära nationellt viktiga frågor eller också blir man avskräckt för all framtid.
Hon tillhör alltså de som ”smittades”, men minns också att det var tufft, även om hon då brukade trösta sig med att det var värre för den som var statssekreterare…
– Jag arbetade väldigt nära först Agneta Bladh och där­efter Kerstin Eliasson och såg hur det kunde vara.

”Kan inte torgföra egna åsikter på samma sätt”
Som rektor har Karin Röding varit aktiv i debatten.
Tillsammans med fem andra rektorer stod hon 2011 bakom En vitbok i färg – tio inlägg om svensk forskningspolitik, som bland annat krävde ökade forskningsresurser genom höjning av ersättning för varje helårsstudent, från 8 000 kronor till 25 000 kronor. Vilket av dåvarande statssekreterare Peter Honeth avfärdades som ”orealistiskt”.
Och nu befinner sig alltså Karin Röding i en position där det blir hon som möter kraven från sektorn.
– Jag kommer inte längre att kunna torgföra egna åsikter på samma sätt som jag gjort som rektor. Som statssekreterare ska jag vara följsam mot ministern.

”Tänker att vi har olika roller”
Redan första arbetsveckan på departementet fick hon också träffa de som nyss var kolleger, på den årliga rektorskonferensen på Steningevik.
– Jag tänker inte som att jag befinner mig på den ena eller andra sidan, utan på att vi har olika roller. Jag tror att det uppskattas att jag har kännedom om de frågor som kan dyka upp.
– Det har ju inte varit någon hemlighet att jag har ett förflutet i regeringskansliet, säger Karin Röding som för övrigt, under sin tid som departementsråd, var med om att anställa några fortfarande verksamma rektorer, bland andra Pam Fredman.

Forskningsproppen överst på agendan
Överst på prioriteringslistan för den nyutnämnda statssekreteraren står självfallet arbetet med den kommande forskningspropositionen.
Och Karin Röding vet som sagt att det kan bli tufft.
– Jag kan ju tillräckligt mycket om regeringskansliet för att vara beredd på att det uppstår intressekonflikter, som mellan olika departement.