Digitalt lärande behöver samordnas nationellt

Vid den första Edtech Sweden-konferensen i Stockholm i mitten av november efterlystes en nationell samordning av digitala initiativ på utbildningsområdet.

14 december, 2015
Anna-Karin Hatt, vd på Almega, talade på Edtech Swedens första konferens.

Edtech Sweden kan ses som ett initiativ för att formera en bransch i vardande.
– Det handlar om att använda informations- och kommunikationsteknik, IKT, för att underlätta och förbättra lärandeprocessen, säger Jannie Jeppesen.
Hon är tillförordnad vd för Rektorsakademien utveckling AB som arrangerat konferensen, vilken sponsrades av bland andra utbildningsanordnare, lärplattformsföretag, förlag och intresseorganisationer.
Education technology-branschen, vanligen förkortat edtech, kommer troligen både att konkurrera med högskolesektorn och samverka med den.
– Enligt NMC Horizon Report 2015 är en av de stora utmaningarna för högskolesektorn diversifiering. Det kommer andra aktörer som är snabbare och mer flexibla än de traditionella lärosätena, säger Jannie Jeppesen.

Livslångt lärande ställer krav
Hon menar att lärosätena borde vara mer aktiva inför det arbetsliv som väntar i en snar framtid.
– Trenden är att man kommer att behöva skola om sig med jämna mellanrum under hela sitt yrkesliv, då behöver högskolan bli mer tillgänglig och ha flexiblare erbjudanden.
80 procent av vuxnas lärande sker inom ramen för arbetsgivarnas insatser. Här efterlyser Jannie Jeppesen mer samarbete mellan utbildningsbranschen, arbetsmarknaden och lärosätena.
– Arbetsmarknaden behöver vässa sin kompetens och det vill man göra bland annat i samarbete med högskolor. Då kan vi säkerställa att vi får en god akademisk kvalitet i vuxen­utbildningarna. Jag tror man har mycket att lära av ­varandra, säger hon.
Jannie Jeppesen anser också att edtechbranschen kan ­bidra till att lösa ett samhälls­problem.
– På EU-nivå pratar man mycket om validering och hur man ska få flyktingar, och den ökande gruppen som står utanför arbetsmarknaden, i arbete. Det tar i snitt nio år för en nyanländ att komma in på arbetsmarknaden i Sverige. Den processen går ju att effektivisera, tillgängliggöra och anpassa individuellt.
Den första Edtech Sweden-konferensen hade ett brett anslag.
– Om man enades om någonting var det behovet av en tydlig nationell strategi, med nationella samordningsinsatser av alla digitala initiativ med hög pedagogisk kvalitet, säger Jannie Jeppesen.