Mänskliga kvarlevor belyser universitetens etiska ansvar

Nyligen gjordes en makaber upptäckt vid universitetet i Strasbourg. Mänskliga rester från nazistiska experiment hittades i ett skåp.
– Ett stort etiskt problem, säger lärarfacket.

17 november, 2015
Anna Trenning-Himmelsbach
Christian Lutz/AP/TT
De mänskliga kvarlevorna begravdes på begravningsplatsen i Cronenbourg i Strasbourg den 6 september i år.

Det var den 35-årige läkaren Raphaël Toledano som hittade kvarlevorna.
– När jag pluggade medicin gick det rykten om att glasburkar på institutionen innehöll kvarlevor från koncentrationslägren, berättar han.
Raphaël Toledano har skrivit en avhandling om de experiment som gjordes när nazistiska vetenskapsmän installerade sig vid universitetet i Strasbourg under andra världskriget.
En av dem, August Hirt, professor i anatomi, ville skapa en skelettsamling av den ”judiska rasen”. Han lät bygga en gaskammare i koncentrationslägret Struthof, och beställde dit en fångtransport från Auschwitz.
86 personer dödades för ändamålet. Efter kriget begravdes kropparna. Men rester från Hirts samling sparades som bevismaterial mot nazisterna.
Raphaël Toledano hittade dem i somras. I ett för allmänheten stängt museum på den rättsmedicinska institutionen stod en glasburk innehållande hud, och två provrör med delar av tarmar och mage.

”Inventera alla universitets samlingar”
Universitetsledningen, som så sent som i början av 2015 förnekade att det fanns några rester kvar från experimenten, har nu tillsatt en expertgrupp för att utreda historien.
– Alla berörda universitet borde göra en komplett inventering för att undersöka om de bevarar rester från nazitiden, säger Raphaël Toledano.
Universitetslärarfacket Snesup-FSU ställer sig frågande till hur institutionen har kunnat bevara de makabra kvarlevorna i 70 år.
Pascal Maillard, professor i litteratur, säger att universitetssjukhusets läkare kanske inte har velat ta tag i frågan av rädsla för att svärta kårens rykte.
En annan bidragande orsak kan vara att Strasbourgs universitet inte uppfattar perioden under andra världskriget som sin egen, eftersom institutionerna evakuerades till Clermont-Ferrand under den nazistiska ockupationen.
– Men vi har förstås ett ansvar att föra historien vidare. Särskilt i dag när vi ser hur extrema politiska rörelser växer runt om i Europa, säger Pascal Maillard.

Anna Trenning-Himmelsbach
Christian Lutz/AP/TT

Koncentrationslägret i franska Alsace

KL-Natzweiler i Struthof, Alsace, var det enda nazistiska koncentrationslägret på franskt territorium.

Det öppnades i maj 1941. Av de cirka 35 000 personerna i Struthof var många politiska fångar, andra fängslades för att de var romer, homosexuella eller judar.

Fångarna utnyttjades som arbetskraft. Om kring 40 procent av dem dog av de skador och den vanvård de utsattes för. Gestapo använde också lägret som exekutionsplats.

En gaskammare tillverkades för att professorer vid ”tredje rikets universitet” i Strasbourg skulle kunna utföra mänskliga experiment eller rasistiska studier.

Förutom August Hirts makabra skelettsamling av 86 mördade judar, förekom bland annat experiment med stridsgas, där framför allt romer användes som försökskaniner.

Lägret upptäcktes av de allierade i november 1944. Då hade redan en stor del av fångarna evakuerats till Dachau.

I dag är Struthof, som ligger knappt sex mil sydväst om Strasbourg, ett museum.