Sverige tappar bland unga toppuniversitet

Tre svenska lärosäten finns med på Times Higher Educations lista över världens 100 bästa universitet som är högst 50 år gamla. Men alla tre har halkat ner i rankningen sedan förra året.

30 april, 2015
Kajsa Skarsgård

Sveriges lantbruksuniversitet har gått från plats 24 till 34, Umeå universitet från 39 till 51 och Linköpings universitet från plats 46 till 59. Nästa år fyller Umeå universitet 51 år och kommer därmed att åka ut från rankningen automatiskt.

Sedan förra året har ettan och tvåan bytt plats, men i övrigt är det samma topp fem som 2014:

1. École Polytechnique Fédérale de Lausanne (Schweiz)
  2. Pohang University of Science and Technology (Sydkorea)
  3. Korea Advanced Institute of Science and Technology (Sydkorea)
  4. Hong Kong University of Science and Technology (Hongkong)
  5. Nanyang Technological University (Singapore)

Läs hela listan och vad Times Higher Education bygger rankningen på.

Kajsa Skarsgård