Kvalitetspengen har varierat stort

Den kvalitetspeng som fördelas till utbildningar som fått högsta betyg i UKÄ:s utvärderingar har varierat kraftigt genom åren. Det visar en genomgång inför att kvalitetspengen ska ersättas av ett annat system.

13 december, 2014

Utbildningsdepartementet har fördelat de förstärkningsmedel ”kvalitetspeng” som premierar utbildningar som fått omdömet mycket hög kvalitet av Universitetskanslersämbetet. Det gäller de utbildningar som granskats 2011–2014 och de sista pengarna delas ut i lärosätenas regleringsbrev för 2015. Sedan kvalitetsbaserad resursfördelning infördes har summan som fördelas ökat i omgångar, från 95 miljoner kronor till 295 miljoner 2015. – För varje år har det funnits en fast summa pengar och den får alla som får högsta omdömet dela på, säger Sara Bringle, sakkunnig i kvalitetsfrågor i utbildning och utvärdering på utbildningsdepartementet. Summan viktas både mot hur många studenter som går på utbildningen och hur lång den är. En lång utbildning med många studenter får alltså mycket mer pengar än en kort kurs med få studenter. Antalet utbildningar som fått högsta omdömet har skiftat genom åren. – När dåvarande Högskoleverket gjorde fyraårsplanen för vilka utbildningar som skulle granskas försökte man få en jämn fördelning på hur stora utbildningar som skulle granskas varje år. Men det går ju inte att förutspå vilket omdöme utbildningarna ska få. Följden blev att summan som delades ut för varje mycket hög kvalitet har varierat mellan åren.