Delat land efter Mandela

Gästkrönika av Eva Åsén Ekstrand

1 oktober, 2014

PLÖTSLIGT VAR DET full rulle på campus. Hot om höjda avgifter hade fått studenterna på fötter, och med tämligen högljudda strejker och demonstrationer såg de till att alla fick reda på vad de tyckte om saken.
Sekreteraren på Center for Communication and Media Studies här vid University of KwaZulu Natal i Durban, tog det kallt.
"Det sker ett par gånger om året, vid terminsstart, ungefär som influensan, den dyker också upp regelbundet", skrattade hon. Nu har det lugnat ner sig. Tentaplugg tar all tid.
Fredag eftermiddag gick jag på ett hastigt utannonserat möte med studentkåren och kampanjen Right2Know – more than just an issue for journalists.
"Det är viktigt att ni vet vad ni har för rättigheter", förklarade kvinnan från kampanjen.
"Glöm inte att anmäla demonstrationen 48 timmar innan."
Studentkårsrepresentanten protesterade ivrigt:
"Vi vill ta ledningen på sängen, om vi anmäler innan kommer de inte att lyssna på oss."
De höjda avgifterna var bara ett rykte, visar det sig. Men många har svårt att klara sig på de små lånen. De som flyttat hit från townships eller avlägsna byar har inget nätverk av anhöriga att luta sig mot när det kniper. Klarar de inte tentorna, uteblir lånen.
"Om lärarna underkänner studenterna så kan de inte fortsätta studierna. Lärarna måste ta ansvar också för den sociala situationen", menar kåren.

JAG KAN INTE SLÄPPA morgonens samtal med värdinnan på mitt Bed & Breakfast. I 17 år har hon drivit det, 15 minuters promenad från universitetet. Nu ger hon upp och försöker sälja. Regelverket runt allt företagande är så komplext och tillrättalagt för att passa in i den nya regnbågsnationen att det inte går längre.
Broad-Based Black Economic Empowerment heter den "transformationspolicy" som ska underlätta för svarta att bli en del av den sydafrikanska ekonomin. Den bygger uteslutande på raspolitik och kvotering. Ras går före kompetens.
Det gäller även universitetet. Här har jag mött arbetskamrater och vänner; forskare, författare, bildkonstnärer. Några av dem var engagerade aktivister under "the Struggle", under apartheid.
"Det var inte detta vi kämpade för", säger en professor med sorg i rösten. Rasism och korruption underblåses och stöds av affirmative action, så kallad positiv diskriminering.
Försoningen, som Mandela talade om och som sannings-och försoningskommissionen skulle vara inledningen till, är en avlägsen dröm. Revanschism och skuld göder varandra.
"It is my time to eat" är ett talesätt som legitimerar varför den nya politiska eliten, som stavas ANC, berikar sig själv. Samtidigt breder fattigdomen ut sig än mer i ett land som skrivit in de fyra "raserna" i sin konstitution: svarta, vita, färgade och indier.

INDISKA OCEANENS ständigt rullande vågor mot milslånga stränder.
Surfarna guppar omkring därute, vilandes mot brädorna i väntan på den rätta vågen. Igår såg jag två valar på ett par hundra meters håll. De kastade sig upp ur havet, visade sina glänsande stjärtfenor, lekte, blåste vattenkaskader och dök, om och om igen. En magnifik syn. Kyparen, som serverade mig en pinfärsk Kingklip, förklarade att de är på väg till the Cape. Det är rätt tid för "whale spotting".
Det här kunde ha varit paradiset på jorden.