Jönköpingsforskarna gör det krångliga enkelt

Tema Forskningskommunikation: Tre artiklar: ”Sluta gömma er i universitetsvärlden”. Så skrev GT:s chefredaktör Frida Boisen i en uppmärksammad krönika den 9 maj, där hon uppmanade forskare att sprida sin kunskap i sociala medier. Och det är just vad en grupp forskare i Jönköping gör, via bloggar och Twitter. Med den nya boken Skriv populärvetenskapligt vill journalisterna Susanne Rydell och Birgitta Klepke hjälpa fler att göra sin forskning mer begriplig. Uppsalaforskaren Josef Pallas menar dock att universiteten viker sig för krav på enkla budskap.

1 juli, 2014

INTERNATIONELLA Handelshögskolan i Jönköping har fått sitt anslag för att göra det krångliga enkelt. fyra forskare ska under flera år blogga och twittra om forskning och göra det begripligt.
Projektet tar avstamp i att det är ganska svag kommunikation mellan akademi och omvärld. Dels för att akademin är tämligen dålig på att föra ut sin forskning men också för att omvärlden inte riktigt vet var man ska leta.
– Båda sidor har att vinna på ett kunskapsutbyte. Vi kan få mycket input, samtidigt som omvärlden har mycket att lära av den kunskap vi har inom akademin, säger Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi och projektledare för Vertikals (vertikals.se), som projektet kallas.
Utgångspunkten är att skapa en plattform där både akademi och omvärld kan kommunicera och att paketera forskningen lite enklare så att gemene man förstår vad forskarna gör.
– Många forskare känner nog att de inte har tid. Vi har fått medel från Hamrinstiftelsen för att finansiera det här projektet och jag har kunnat köpa loss tid för de forskare som har tagit på sig att göra det här. Vi har även en kommunikatör och en medieforskare som följer projektet och mäter hur det förändras över tiden.
De fyra forskare som bloggar har olika grad av erfarenhet av populärvetenskaplig kommunikation.
– Jag har bloggat lite i Nordamerika där jag jobbat tillsammans med en kollega, säger Charlotta Mellander.
Andrea Resmini, som bloggar på engelska, har haft en egen blogg tidigare och har lagt över den verksamheten till Vertikals. Karin Hellerstedt och Mattias Nordqvist är helt nya och har inte bloggat tidigare.

PROJEKTET DROG IGÅNG för ett år sedan.
– Det första halvåret hade vi mängder av aktiviteter. Vi har haft kontakt med olika journalister och lärt oss av dem, vi har varit på studiebesök på redaktioner runt om i Sverige, vi har också medietränat för både radio och tv och bara det har varit lärorikt. Dessutom kommer vi att till hösten gå en kurs i att skriva där vi får hjälp av en journalist.
Vi tar det steg för steg.
Forskarna har bloggat och twittrat och man har också kopplat ett Facebook– konto.
Den utåtriktade verksamheten på nätet startade i september förra året och har utvecklats allteftersom.
– Vi har med tiden twittrat mer aktivt, fått kommentarer på bloggen, vi har varit mer i media rent allmänt än tidigare, människor har kommit i kontakt med oss mer än annars. Jag tycker att det har fungerat över förväntan hittills.
Vissa nyheter har fått mer spridning än andra.
– En sak som verkligen nått ut är en bloggpost som skrevs i december. Vi tittade på ungas flyttmönster och det fick ett enormt genomslag som det skrevs mycket om i media.

MÅLGRUPPEN FÖR PROJEKTET är bred.
– Studenterna får reda på vilken forskning vi gör, och finansiärer kan se vad vi bedriver för verksamhet som är relevant för omvärlden så att de vill finansiera våra projekt. Dessutom vill vi påverka olika beslutsfattare, både regionalt och nationellt. Och inte minst informera media om den forskning som finns inom våra väggar.
Charlotta Mellander påpekar att forskarna har haft mycket hjälp av högskolans kommunikatör Emil Danielsson.
– Han säger till oss att så där kan ni inte skriva, det kommer ingen att förstå. Det kan vara alltför högtravande eller för mycket facktermer.
Projektet är planerat att hålla på i fyra–fem år.
– Vi kommer också att bjuda in gästbloggare. Det ska inte bara vara vi fyra som bloggar utan det ska också vara möjligt för andra forskare vid högskolan att lägga upp sin forskning på vår portal för att få den spridd till en allmänhet.
Charlotta Mellander tror att den här sortens bloggportaler kan bli ett viktigt verktyg att föra ut forskningsresultat.
– På sikt tror jag att lika viktigt som det är att meritera sig genom att publicera sig i olika vetenskapliga tidskrifter, lika viktigt blir det att man faktiskt påverkar sin omgivning med den forskning man gör. Då måste det ligga i forskarens uppgift att kommunicera det man gör på ett bra sätt.

PER-OLOF ELIASSON