Arton vill leda Vetenskapsrådet

Ny generaldirektör ska utses för Vetenskapsrådet och när tiden för ansökan gick ut hade 18 personer anmält intresse för att bli chef för Sveriges största statliga finansiär.

1 mars, 2014
Sven Stafström
Sven Stafström, generaldirektör för Vetenskapsrådet.

För närvarande leds Vetenskapsrådets verksamhet av Sven Stafström (bilden), tidigare huvudsekreterare för naturvetenskap och teknikvetenskap, som utsågs till tillförordnad generaldirektör efter att Mille Millnert i slutet av förra året avgick i förtid, på grund av hälsoskäl.
Namnen på dem som nu söker generaldirektörsposten är hemligstämplade, enligt den sekretessregel som alliansregeringen införde 2009, efter att 2006 ha försökt sig på att införa öppna utnämningsprocesser gällande statliga toppjobb. Men den eftersträvade öppenheten, en ideologisk protest mot socialdemokratisk utnämningspolitik, visade sig problematisk. De som är kvalificerade att söka sitter närmast undantagslöst på andra centrala positioner och vill inte givet skylta offentligt med sina planer på att söka nytt jobb.

De kvalifikationer som utbildningsdepartementet formulerat för Mille Millnerts efterträdare är att generaldirektören ska ha "god insikt i svensk forskning och goda kunskaper om svensk forskningsfinansiering, egen kvalificerad forskningserfarenhet, gedigen ledarerfarenhet och dokumenterat goda ledaregenskaper, god kommunikativ förmåga och erfarenhet av internationellt arbete".
Vetenskapsrådet har sedan det inrättades 2001 hittills haft två generaldirektörer, förutom Mille Millnert, professor i reglerteknik, som kom till VR efter att ha varit rektor vid Linköpings universitet, Pär Omling, professor i fasta tillst�ndets fysik, som var generaldirektör från 2001 till och med 2010.

MARIELOUISE SAMUELSSON