Arbetsgivarverket säger upp viktigt avtal

Arbetsgivarverket har sagt upp Trygghetsavtalet och vill också ta fram ett nytt pensionsavtal.– Det är oklart vad Arbetsgivarverket vill uppnå, det kommer att visa sig den närmaste tiden hur orolig man behöver vara, säger Robert Andersson, SULF:s förhandlingschef för statlig sektor och vice ordförande i Saco-S.

13 december, 2013

SULF ingår som ett av förbunden i Saco-S som är den organisationen som träffar avtal med Arbetsgivarverket. Saco-S har som enda fackliga organisation inom det statliga området ett tillsvidareavtal med Arbetsgivarverket.
– Men eftersom de andra två fackliga organisationerna för statlig sektor, OFR och SEKO, inte har tillsvidareavtal så blir vi också indragna i förhandlingarna i höst när de ska komma överens med Arbetsgivarverket om nya avtal, säger Robert Andersson.
Arbetsgivarverket sade i juni upp Trygghetsavtalet och vill förhandla om det och vill också börja förhandlingar för att ta fram ett nytt pensionsavtal.
– Det är de två största frågorna, och de besvärligaste i årets avtalsrörelse, säger Robert Andersson.
Trygghetsavtalet är mera akut eftersom Arbetsgivarverket har sagt upp det till 19 juni nästa år. Enligt SULF fungerar det nuvarande Trygghetsavtalet mycket bra.
– Trygghetsavtalet har ett oerhört stort värde för oss och våra medlemmar. Inte minst med tanke på alla tidsbegränsat anställda inom akademin som blir av med jobbet och får stöd med hjälp av Trygghetsavtalet. Det har visat sig väldigt effektivt, de personer som får stöd av Trygghetsstiftelsen kommer mycket snabbare ut i jobb än de annars skulle ha gjort. Avtalet gynnar både individen och samhället, säger Robert Andersson.

Pensionsavtalet är en mer långsiktig fråga.
– När det gäller pensionsavtalet vet vi inte vart det tar vägen, det är en stor och komplicerad fråga som har långa tidshorisonter, det berör både dem som snart blir pensionärer och dem som blir det om ganska lång tid.
Det allmänna pensionssystemet missgynnar personer med den löneutveckling som är vanlig bland universitetslärare; många universitetslärare har studerat länge och börjat jobba sent och tjänar inte så mycket i början av sitt arbetsliv men ganska mycket i slutet.
Det nuvarande pensionsavtalet kompenserar i hög utsträckning universitetslärare och forskare för deras sena lönekarriär så att de ändå kan få en hyfsad pension.
– Vad man kan utläsa av Arbetsgivarverkets yrkande är bland annat att de vill gå från ett förmånsbaserat system till ett avgiftsbaserat system. Det kan slå ganska hårt mot personer som har sena lönekarriärer. Men det är inget som säger att man inte kan lösa pensionerna för universitetslärare på ett annat sätt än det nuvarande, men det är sådana frågor vi ska prata med Arbetsgivarverket om.
Robert Andersson påpekar att det ligger mycket stora värden för medlemmarna i pensionsavtalet.
– Det är en jättestor och komplicerad fråga och en fråga man tenderar att inte tänka så mycket på innan man går i pension.
Är Arbetsgivarverkets agerande oroväckande?
– Det är oklart vad Arbetsgivarverket vill uppnå. I och med att Trygghetsavtalet är uppsagt är saken ställd på sin spets. Hur orolig man ska vara kommer att visa sig den närmaste tiden.
– Arbetsgivarverket har satt en stor boll i rullning. Och det är stora frågor som ska förankras. Vår inriktning är annars att ta upp olika frågor vartefter de behöver lösas, eftersom vi har tillsvidareavtal.
Förhandlingarna har ännu inte kommit igång.
– Vi ska lyssna med Arbetsgivarverket så de får utveckla sina tankar, det har vi inte kommit in på ännu, säger Robert Andersson.
Vid denna tidnings pressläggning har Saco-S och Arbetsgivarverket bara hunnit träffas en gång och då var inte de andra fackliga organisationerna med så man har inte behandlat vare sig Trygghetsavtalet eller pensionsavtalet. (Efter pressläggning, men innan denna tidnings utgivning, kommer Arbetsgivarverket och de tre fackliga organisationerna att ha ett antal träffar.)
I princip bör parterna komma överens innan OFR:s och SEKO:s avtal löper ut 30 september.
– Egentligen har vi mycket lite tid på oss. Man kan gissa att de andra fackliga organisationerna inte kommer att komma överens om nya avtal med Arbetsgivarverket förrän frågan om Trygghetsavtalet har lösts, säger Robert Andersson.

PER-OLOF ELIASSON