Här är apparna som gör forskningsvaradagen enklare

Den digitala världen håller alltmer på att erövra akademin. Det finns många lämpliga appar och molntjänster för olika ändamål. – I det att vi flyttar från den stationära datorn till de mobila enheterna sker en revolution. Apparna ger oss tillgång till centrala resurser som vi inte bär med oss utan laddar ner när vi behöver, säger professor Jan nolin på Högskolan i Borås.

1 maj, 2013

Appar för universitetslärare och forskare kan ha en rad olika användningsområden, som att förenkla forskningsvardagen, sprida forskning, kommunicera med kollegor eller förbättra utbildningen för studenterna.
– Forskarsamhället är fortfarande konservativt när det gäller att använda nya appar och sociala medier. Men vi har ett glapp i användningen. Det är en generationsfråga, de yngre använder appar betydligt mer än de äldre, säger Jan Nolin, professor vid Institutionen biblioteks och informationsvetenskap på Högskolan i Borås, som forskar om sociala medier.
Samtidigt menar han att något avgörande har förändrats.
– Det moderna forskararbetet kan nu ses som ett digitalt arbete, vi har rört oss från att vara en analogt arbetande yrkeskår till att nu vara digitalt arbetande.
Vi jobbar väldigt mycket med digitala medier. Mycket av det vi gör, gör vi med olika digitala apparater, allt från den stationära datorn till mobila enheter, som laptop, Ipad och Iphone eller motsvarande, säger Jan Nolin. Och då forskare och lärare använder smartphones och surfplattor sker ytterligare en utveckling som öppnar nya möjligheter.
– I det att vi fl yttar från den stationära datorn sker en revolution där vi inte längre har programmen på vår hårddisk.
När man tar steget in i de mer mobila enheterna börjar man också använda sig mer av molntjänster. Och molntjänsterna tar man ofta i användning med hjälp av appar. Det innebär att apparna ger oss tillgång till centrala resurser som vi inte bär med oss utan laddar ner när vi behöver.