Akademiska Crosstalks ska bli en återkommande talkshow

Crosstalks är en akademisk talkshow som för första gången sändes över internet från Kungliga tekniska högskolan i november. Det är ett samarbete med Stockholms universitet. De två lärosätena planerar att sända talkshower fyra gånger per år.

1 januari, 2013

Inramningen är proffsig, det är livesändning från Galleriet på KTH:s bibliotek med en publik på drygt hundra personer som kan ställa frågor, kameror som åker över publiken och via Skype medverkar både experter och allmänhet.
Bakom produktionen står Tomas Axelsson, som bland annat producerat tv-programmet Klass 9A. Programledare är författaren och journalisten Johanna Koljonen som gör ett jättejobb, tre timmar i direktsändning på engelska med bara tio minuter sändningsuppehåll varje timme.
Och de ämnen man angriper är rejäla munsbitar. Man mjukar upp med "The battle for entrepreneurs" går över till "How can we save capitalism?" för att runda av med "How to save the world".
I det första debattämnet, "The battle for entrepreneurs", förklarar Mats Danielsson sina drivkrafter.
– Jag vill hjälpa kvinnor mot bröstcancer, slå medtävlare och bli rik.
Mats Danielsson är professor i bildfysik vid KTH och uppfinnare av Microdose Mammography, en effektiv, lågstrålande röntgenteknik.
Han har också en bestämd uppfattning om att svenska akademikers inställning till pengar har förändrats.
– Det har skiftat. Förut var det fult att tjäna pengar för en akademiker men nu är det mer som i USA.

Akademins roll berörs förhållandevis lite, men i avsnittet om hur vi kan rädda kapitalismen diskuterar man de ekonomiska missgrepp som orsakat den nuvarande ekonomiska krisen. Programledaren Johanna Koljonen ställer den något provokativa frågan till panelen:
– Ni har alla undervisat i ekonomi tillräckligt länge för att vara delvis ansvariga för vad som händer i den ekonomiska världen just nu. Har ni lärt ut fel saker?
– Nu för tiden försöker jag ge bredare aspekter och ge alternativ, men det är svårt för vi har vår egen (inomvetenskapliga) historia, men vi gör vårt bästa. Nya generationer ekonomer kommer att ha nya idéer, svarar Per Krusell, professor i ekonomi vid Institutet för internationell ekonomi, Stockholms universitet.
I den tredje avdelningen inleder Johanna Koljonen med att referera att världsbanken förutspår att jordens medeltemperatur riskerar att stiga fyra grader.
– Planeten Jorden har hittills dämpat effekterna av miljöförstöringen, nu är vi på väg mot en "tipping point" där effekterna av människans påverkan på miljön istället kan förstärkas. Redan en höjning av jordens temperatur med två grader innebär stora problem. Men en höjning med fyra grader skulle innebära en katastrof som måste förhindras, säger professor Johan Rockström, chef för Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet.

Under sändningarna medverkar via Skype filmaren och fotografen Mattias Klum samt Josh Lerner, professor vid Harvard Business School, och en av världens främsta experter på riskkapitalfinansiering.
Dessutom kommer via Skype frågor från tittare i Spanien, Kanada och på Cypern.
– Vi vill ha ett samtal med ett inflöde utifrån. Skypefrågorna är en bärande del i idén, förutom att vi har personer ur publiken, studenter från våra lärosäten, som kan ställa frågor, säger Linda Carlsson, Stockholms universitet och en av de två projektledarna. Den andra projektledaren är Annika Engström som arbetar vid Kungliga tekniska högskolan.
Crosstalks är ett samarbete mellan KTH och Stockholms universitet.
– Grundidén är att genom att visa topptalangerna bland våra forskare lockar vi också andra talanger. Det gäller både studenter, forskarstuderande och forskare. Men det är naturligtvis på lång sikt. En minst lika viktig del är att vi vill fästa Stockholm på kartan som en spännande kunskapsregion, säger Linda Carlsson.
Den huvudsakliga målgruppen för sändningarna är mastersstudenter, både de som studerar nu och framtida.
– Vi vill erbjuda möjligheten att ta del av toppforskarnas tankar och engagera sig i dialog med dem. Det tror vi är viktigt och väcker ett engagemang bland studenterna. Naturligtvis vänder vi oss också till andra personer med stort engagemang och intresse för ämnena som diskuteras, säger Linda Carlsson.
Crosstalks återkommer i slutet av februari. Målsättningen är att sända live fyra gånger per år. Sändningarna sker på crosstalks.tv och finns tillgängliga på webbplatsen när de har sänts.

PER-OLOF ELIASSON