Bra med bättre anställningsvillkor men avskaffa utbildningsbidragen

Utbildningsdepartementet vill förbättra villkoren för doktorander och föreslår bland annat att doktorander ska garanteras anställning efter ett år med utbildningsbidrag. Men SULF:s doktorandsektion SDF är inte imponerad. – Avskaffa utbildningsbidraget en gång för alla, uppmanar SDF:s ordförande Veronica Ekström.

1 augusti, 2012

REGERINGENS FÖRSLAG innehåller tre delar.
• Doktorander ska få anställning senast när det är tre år kvar till disputationen istället får två år som nu.
• Doktorander med utbildningsbidrag som blir sjuka eller är föräldralediga ska få rätt till förlängt bidrag. • För doktorander med stpendier ska lärosätena teckna en försäkring som ökar tryggheten.
– Ska Sverige vara en framstående forskningsnation även i nästa generation måste vi kunna rekrytera våra skarpaste hjärnor in i forskningen. Ska vi lyckas med det måste vi erbjuda doktorandergoda villkor, säger utbildningsminister Jan Björklund i ett pressmeddelande.
SDF:s ordförande Veronica Ekström menar att Jan Björklund har helt rätt i sin analys och att det därför är beklagligt att han väljer att lägga ett förslag som inte helt avskaffar utbildningsbidraget.
– Om vi ska få duktiga forskare måstevi kunna rekrytera rätt personer och det gör vi bäst genom trygga och förutsägbara villkor vad gäller anställning, sjuk- och pensionsförsäkring för doktorander. Jag hoppas att den kommande forskningspropositionen innehåller förslag om förbättrade villkor för såväl svenska som utländska doktorander, säger Veronica Ekström i ett pressmeddelande.
Till saken hör att många svenska universitet redan har bättre villkor för doktoranderna än de som Jan Björklund vill införa. Bland andra har Linköpings universitet, Chalmers, Lunds universitet och Göteborgs universitet fattat principbeslut att anställa alla doktorander, med undantag av vissa stipendiater.
Utbildningsminister Jan Björklund hävdade också i Sveriges Radios Eko söndag 22 april att det inte är speciellt kostsamt för lärosätena att anställa doktorander istället för att ge dem utbildningsbidrag.
Saco Studentråds ordförande Maria Ehlin Kolk replikerade då i Ekot att hon blir provocerad av Jan Björklund eftersom hans förslag bara är en bit på vägen.
– Om doktorandlöner är en så liten del av utbildningsbudgeten borde man bestämma sig för att anställa alla doktorander redan från första dagen, anser hon.
Rektor vid Stockholms universitet, Kåre Bremer, har i sin blogg en annan synpunkt på utbildningsministerns uttalande om att det inte är någon stor kostnad att doktoranderna ska få anställning ytterligare ett år.
– Jan Björklund skjuter inte till några nya pengar, men det är en kostsam reform som innebär en minskning av antalet doktorander om inte nya pengar tillförs. "Färre ska bli doktorander när villkoren förbättras" hade varit en bättre rubrik på Sveriges Radios rapportering om nyheten, menar Kåre Bremer.

PER-OLOF ELIASSON