Öppna universitetskurser vid Stockholms universitet

Stockholms universitet har startat ett antal kurser som är helt öppna för alla – utan förkunskapskrav. – Meningen är att bredda tillgången till universitetskurser för lärandets skull och inte för att få poäng. Vi hoppas också att nya studentgrupper kan få upp ögonen för universitetet, säger initiativtagaren Gunnar Wettergren.

1 juni, 2012

GUNNAR WETTERGREN, som är forskare och enhetschef för enheten Flexibelt lärande på Institutionen för data- och systemvetenskap, berättar att man länge har diskuterat hur man ska kunna vara mer aktiv inom den tredje uppgiften.
– Vi har mer och mer glidit in på öppna universitetskurser som ett sätt att dela med sig. Open Education är en stark trend över hela världen. En annan aspekt är att vi finansieras av skattepengar och att det vi gör kunde komma fler till gagn än bara universitetsstudenter, säger han.
En bakgrund är att det finns människor som inte kan studera på universitetet av olika anledningar, det kan vara deras sociala situation eller att de inte har behörighet. Men de kan trots det ha lika stort behov av att vidareutbilda sig som andra.
– Det primära är väl att ge alla möjlighet att lära sig saker. Och att utnyttja våra resurser på ett bättre sätt, säger Gunnar Wettergren, som är initiativtagare och håller i satsningen.

KURSERNA LÄGGS UT på nätet på en öppen utbildningsplattform som heter Moodle.
– Konceptet bygger på att vi gör strukturerat material tillgängligt påwebben i form av hela kurser eller kanske mindre delar av kurser.
Beroende på vad som verkar passa för mediet kan en kurs i det här sammanhanget vara allt från en föreläsning på två timmar till en femveckorskurs.
Man har byggt en separat webbsajt för verksamheten, http://open.dsv.su.se. Där kan den hugade studenten registrera sig, utan att någon kollar exempelvis behörighet. Men studenten får inte några universitetspoäng.
– Ska man ta universitetspoäng så blir det fråga om examination och om myndighetsutövning. Då måste det vara det traditionella ansökningsförfarandet, och så vidare. Då tappar man poängen med varför open education finns. Det är just för att man ska kunna lära sig för lärandets skull, säger Gunnar Wettergren.
Han menar att sådana här öppna kurser också kan spela en roll för dem som känner en rädsla för universitetet och inte tror att de klarar av studier. Det kanvara ett sätt att prova på.
De planerade kurserna handlar om självstudier. Det finns inte något lärarstöd, åtminstone inte ännu.
– Det finns en stark kraft i att studenter lär av varandra, det är framförallt den vi kommer att försöka utnyttja. Men det kräver volym i antalet studenter. När vi får tillräckligt många människor i systemet kommer studenterna att lära av varandra via forum på lärplattformen.
Gunnar Wettergren räknar med att öppna universitetskurser på sikt ska dra nya studenter till universitetet.
– Vi hoppas det. Vi vill gärna bredda vår antagningsbas och få fler typer av studenter och få en mer representativ och mer heterogen studentgrupp.
De öppna universitetskurserna har precis startat och hittills har man lagt ut knappt tio kurser. Ungefär fem studenter om dagen anmäler sig.
– Vi jobbar en del med sociala medier för att nå ut. Det tar ett tag innan ryktet sprids och vi får se vad som behövs av traditionell marknadsföring. Hittills är det olika kurser med anknytning till data och den digitala världen som ligger ute.
– Men nästa steg är att bredda till andra typer av kurser från andra institutioner. Det finns ett intresse från andra institutioner att medverka.

DET HÄR PROJEKTET med öppna universitetskurser är ett pilotprojekt under 2012. En utvärdering görs i slutet av året för att se vilket intresse det finns för satsningen och hur den mottas av allmänheten samt testa hur man kan jobba med öppna kurser.
– Vi kommer inte att lägga ned projektet sista december utan det är en pilot för att hitta formerna, det här är något vi vill göra. Självklart anser vi att det ska bli någon form av fortsättning och ser i förlängningen att fler institutioner på Stockholms universitet kan vara med. Vi funderar också på hur man kan genomföra sådana här kurser i nationell skala.
– Personligen tycker jag det slutgiltiga målet är att vi borde öppna upp allt vi gör på universitetet. Det finns ingen anledning att hålla på materialet, säger Gunnar Wettergren.

PER-OLOF ELIASSON