ÅSA LINDBERG-SAND, universitetslektor vid Lunds universitet, valde att under stämmans tema "Utbildningskvalitet – är forskande lärare en förutsättning?" tala om det kvalitetssystem hon kritise rade i rapporten Koloss på lerfötter, (se Universitetsläraren nr 5/2011).
Hon ser kvalitetsreformen som del av en "pågående evolution i högskole landskapet", en evolution som hon också relaterar till Bolognaprocessen, autonomireformen, studieavgifter för utomeuropeiska studenter.
– Hit hör också de politiska före ställningarna om att resan mot färre och större universitet är oundviklig, samtidigt som det inte alls är givet att kvalitet accelererar vid fusioner mellan lärosäten.
Också Renée PerrinWallqvist, uni versitetslärare vid Karlstads universitet, valde att ifrågasätta kvalitetsreformen som sker enligt oprövade metoder och som, enligt PerrinWallqvist, skapar frustration ute på lärosätena.
– Jag är orolig över att systemet inte fungerar som det ska. Universitetskansler Lars Haikola som var detta temas tredje deltagare, fick, som Högskoleverkets chef, bemöta kritiken och hänvisade till riksdagsbeslut om det nu rådande systemet.
– Vi försöker undvika ordet utvär dering, systemet innebär att HSV frågar hur lärosätena vet att examensmålen har uppnåtts, förutsättningar och process är lärosätenas ansvar.
– Den vitala frågan är i hur hög grad examensarbeten och självvärdering speglar hela utbildningens kvalitet, sade Lars Haikola som menade att det nya systemet och den oprövade metodiken ofrånkomligt innebär att man "lägger rälsen precis framför loket".
Detta stämmans sista tema, som kom att handla om annat än rubriken avvek också från andra teman genom per sonliga och engagerade inlägg samt en universitetskansler i svårundviklig (för) svarsposition.
FORUMSPELSGRUPPEN FRÅN Umeå universitet som under ledning av Åsa FalkLundqvist, sammanfattade stämman i "teaterform" valde dock att inte dramatisera den laddade kvalitetssystemfrågan.
Istället blev det, med stämmodeltagarnas hjälp, en iscensättning av en tänkt institutionskonflikt, om undervisningstid relaterat till forskningsanslag. Applåderna och skratten tyder på att dramat var igenkännligt för många i publiken.
MARIELOUISE SAMUELSSON