Snart ForskarFredag på hundratals orter

Årets europeiska ForskarFredag firas 23 september. Det är sjätte gången i rad och denna gång med evenemang på 28 svenska orter och i cirka 300 städer i 32 länder runt om i Europa.

13 december, 2011

ÅRETS EUROPEISKA ForskarFredag firas 23 september. Det är sjätte gången i rad och denna gång med evenemang på 28 svenska orter och i cirka 300 städer i 32 länder runt om i Europa.
– Vi inbjuder till möten med forskare på oväntade och nya sätt, säger Lotta Tomasson, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet, i ett pressmeddelande från VA, som koordinerar ForskarFredag i Sverige.
Varje ort erbjuder en mängd aktiviteter, alla gratis. Dessutom medverkar flera tusen svenska skolelever i ett massexperiment där de hjälper forskare att utforska familjens kylskåp. Resultatet publiceras i en forskningsrapport senare i år.
– Syftet med ForskarFredag är att alla ska kunna bli fascinerade av forskning, förstå att vetenskap berör oss i vardagen och att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb, säger hon.
Det är EU­kommissionen som har utlyst den fjärde fredagen i september till Researcher’s Night som firas i 32 länder och som kallas ForskarFredag i Sverige.
I år blir det evenemang i Falköping, Jönköping, på ett tiotal orter i Kalmar och Kronobergs län, Karlshamn, Karlstad, Lidköping, Luleå, Skellefteå, Stenstorp, Stenungsund, Stockholm, Södertälje, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Västerås, Örebro och Örnsköldsvik.
Arrangörer är universitet, högskolor, science centers, regioner och organisationer som vill främja forskning och regional utveckling. ForskarFredag samordnas av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av EU­kommissionen, Stiftelsen för Strategisk Forskning, Vetenskapsrådet och Vinnova.