Bluffuniversitet lätta att avslöja

Arbetsgivare måste bli mycket bättre på att kolla upp akademiska meriter anser Erik Johansson, handläggare på Högskoleverket. – Men bluffuniversitet är ganska lätta att känna igen och ingen person med insikt i akademisk meritering bör rimligen låta sig luras, säger han.

13 december, 2011

Ett bluffuniversitet utfärdar och säljer falska eller värdelösa betygshandlingar utan att ställa några egentliga krav på studier. Antalet falska universitet har ökat med Internets genomslag. Men Erik Johansson kan inte säga om antalet bluffuniversitet fortsätter att öka, däremot är han säker på att fenomenet är här för att stanna. Han jämför med Nigeriabrev och annan bluffverksamhet på internet. Men till skillnaden mot andra bedrägerier på nätet kan i det här fallet den som är utsatt för bluffen också dra fördel av den. Erik Johansson påpekar att inte alla punkter på HSV:s lista (se www.hsv.se i rapporten Bluffuniversitet och falska examensbevis) måste stämma för att det ska röra sig om ett bluffuniversitet. Många bluffuniversitet gör sitt bästa för att blanda bort korten och ofta presenterar de sig själva som moderna och flexibla universitet som erbjuder distansstudier online. Men Erik Johansson anser att personer med insikt i akademisk meritering inte skulle kunna hävda att de blivit lurade att köpa en examen från ett bluffuniversitet. – Ingen person som har arbetat som lärare vid något universitet och är väl förtrogen med akademisk meritering kan köpa en doktorsexamen från ett bluffuniversitet för att ge skjuts åt sin karriär och kunna hävda att det skett i god tro. Men han menar att det inte är uteslutet att någon annan kan bli lurad att köpa en examen. – Jag har faktiskt träffat på ett sådant ärende, där personen verkar ha gjort det i god tro. Om du googlar på university och degree eller mba och hoppar på något av de erbjudanden du hittar kan du råka riktigt illa ut och stå där med en oanvändbar examen, säger Erik Johansson. Han hävdar att ett stort problem är att svenska arbetsgivare sällan kollar upp akademiska meriter. Ett exempel på följden av bristande kontroll från arbetsgivaren är Johan af Donner som i våras av hovrätten dömdes för bland annat mångmiljonförskingring från Röda Korset och Cancerfonden. – Han hade en falsk kandidatexamen från Stockholms universitet. Men det uppdagades först när skandalen med förskingringarna blivit offentlig. Innan dess hade Donner under 20 år använt den falska universitetsexamen som merit och ingen hade kollat den. – Detta är ett tydligt exempel på vilken skada falska examina kan åstadkomma. Donner hade måhända inte alls fått de här jobben utan den meriten. De förluster han orsakade Röda Korset var inte alls bara de förskingrade miljonerna utan framförallt skador på varumärket.