Tufft att vara student

1 juli, 2009

DET ÄR INTE ALLS BRA, svarar 22-åriga Asdis Audunsdottir på frågan hur det är att vara student på Island och ha fyra år kvar på juristutbildningen.
– Jag är glad att jag har föräldrar som kan bistå med pengar. Mina läroböcker kostar runt 80 000 kronor varje år. Men min situation är trots allt bättre än många andras och min pojkvän, som också han är student, har ett halvtidsjobb utanför skolan. I alla fall än så länge, tillägger hon försiktigt.
Inflationen, för närvarande tjugo procent, påverkar allt, inte minst hyran för den gemensamma bostaden.
– Visst har vi börjat prata om att lämna Island. Vi vill inte, men vi kanske blir tvungna, säger hon.
Ivar Kristinsson, 23-årig student kommenterar:
– Finanskrisen har svetsat samman oss studenter på ett sätt jag tidigare inte trott var möjligt.
Han studerar antropologi på första året och bor sedan en tid tillsammans med sin peruanska hustru i en av Reykjaviks många studentlägenheter.
– Min fru och jag har hittills klarat oss på våra studielån, även om det märktes i plånboken när jag på grund av krisen förlorade deltidsjobbet som trädgårdsarbetare, säger han.
Det negativa uppvägs dock av en nyfunnen hjälpsamhet kamrater emellan. Studenterna har enligt hans uppfattning fått ett mycket rikare socialt liv. Före krisen satt alla och kurade var för sig, nu står dörrarna öppna.
Att den isländska kronans värde sjunkit kraftigt är mer än kännbart för de cirka 2 000 islänningar som studerar vid universitet och högskolor runt om i Skandinavien.
– Det har blivit nära fyrtio procent dyrare för mig att studera i Sverige, konstaterar Sveinn Ragnarsson, doktorand vid Sveriges Lantbruksuniversitet.
Han har de senaste åren pendlat flitigt mellan sina handledare i Ulltuna och hemmahögskolan ”University College” i Holar i norra Island.
Nu sker kontakterna med Sverige huvudsakligen över Internet. Det är inte alls tillfredsställande och går tveklöst ut över mina studier, säger han.

LENA WIKSTRÖM